cookie-og-privatlivspolitik
Ifølge Stressforeningen opstår langvarig stress, når begivenheder, der stresser os, ikke forsvinder, men fortsætter i uger, måneder eller år.  Eksempelvis hvis du har dårlige relationer til dine kolleger eller hele tiden oplever, at tiden ikke slår til. (Modelfoto)
Ifølge Stressforeningen opstår langvarig stress, når begivenheder, der stresser os, ikke forsvinder, men fortsætter i uger, måneder eller år. Eksempelvis hvis du har dårlige relationer til dine kolleger eller hele tiden oplever, at tiden ikke slår til. (Modelfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Livsstil

Vær opmærksom på disse skjulte stress-symptomer

Du behøver ikke hænge med mulen for at være på vej til at gå ned med stress. Din krop kan nemlig få et adrenalinkick ud af at være overbelastet.




10. august 2020 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Der er drøn på arbejdet, og du lever højt på kaffe og de mange nye udfordringer. Men selv om du føler, du trives, er det ikke sikkert, det er tilfældet.

- Man kan sagtens stortrives og blive alvorligt stresset, siger Bjarne Toftegård, der har en kandidat i organisationspsykologi med speciale i stress og er stresscoach i virksomheden Forebyg Stress.

- Man kører på adrenalinen og tænker ikke, man er på vej til at gå ned med stress. Og så bliver man overrasket, når det sker, fortsætter han.

Typisk vil det også komme som en overraskelse for omgivelserne, fordi de har haft et indtryk af, at du er en slags supermand eller -kvinde, der kan det hele.

Men hvis du er alvorlig belastet på arbejdet og ikke sørger for at restituere på ugentlig basis, så kan du opbygge stress på tre til seks måneder, forklarer Bjarne Toftegård.

Undervejs sender kroppen mange advarselssignaler. Hvis du er udkørt hver dag, når du kommer hjem fra arbejde, så er det et af de mest alvorlige tegn.

- Og det er et signal, folk ofte overhører, fordi de tænker, det er meget normalt at være træt efter arbejde, siger han.

Læg desuden mærke til, om du i højere grad glemmer ting, dobbeltbooker aftaler, skal dobbelttjekke ting eller oplever søvnproblemer.

- Tit tænker folk, at det bare er en periode, de er belastet - måske fordi de er i gang med et projekt - og at det vil ændre sig, siger han.

Mange gør i sådanne perioder brug af koffein for at få gang i systemet, starter med at motionere om morgenen for at vågne eller mediterer for at pleje hovedet. Men det bør ikke være nødvendigt, fastslår Bjarne Toftegård.

Når du føler, du stortrives, skyldes det, at du godt kan have en positiv oplevelse eller få et adrenalinkick af at være overbelastet.

- Der er eksempelvis også nogle, der stortrives ved at få pisk, forklarer Thomas Milsted, der er forfatter til flere bøger om stress og trivsel og har holdt foredrag om emnet i over 15 år.

- Det kan man undre sig over, men ikke tage fra dem, og det er den samme mekanisme, der er tale om. Vores hjerner snyder os ved at kunne undertrykke det ubehagelige i en situation, siger han.

For at komme stress i forkøbet bør du gøre op med dig selv, hvor meget du kan levere, og justere dine mål efter det.

Mærk desuden efter, om du kan stå op om morgenen og stort set hver dag se frem til at gå på arbejde, råder Thomas Milsted.

Hvis du ikke kan det i en længere periode, skal du overveje, hvad årsagen kan være. Måske arbejder du for meget eller med det forkerte.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce