Du risikerer både at stå med en frossen lås, frosne gear og frosne kabler, hvis ikke du forbereder cyklen på vinteren.
De fleste har prøvet at komme ned til en cykel, der er frosset i gear, lås eller kabler.
Og hvad end det betyder, at man kommer for sent på job, eller at man må hjule afsted i første gear, gør det vinterens cykeltur til en kedelig omgang.
Derfor gælder det om at få frostsikret jernhesten, før frosten rigtigt får fat. For eksempel kan du let undgå, at låsen fryser, hvis bare du gør dit hjemmearbejde.
- Det vil du typisk kunne klare med en helt almindelig låsespray, som du kan købe hos stort set alle cykelhandlere og låsesmede, siger Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker i Cyklistforbundet.
Låseolien er en tynd olie, som du sprøjter ind i nøglehullet, forklarer han. Her lægger olien sig på de bevægelige metaldele og forhindrer, at der trænger vand ind.
- Så det er helt klart en god ting at gøre på forkant, siger han.
Samme opfordring lyder fra Jens Hoseassen, der er ejer af Fri BikeShop Nyborg og bestyrelsesmedlem hos Danske Cykelhandlere. Og det skal ikke være WD-40, som lidt misforstået ikke smører, men derimod affedter delene.
- Giv det i stedet noget låseolie af en god kvalitet, som du sprøjter i låsen, hvorefter du drejer nøglen rundt, så det bliver kørt rundt i låsecylinderen. Så er du godt kørende, siger Jens Hoseassen.
Som det næste bør du også kigge på bremsekablerne, opfordrer Magnus Lindhart Jørgensen.
For hvis de har tydelige knæk eller revner, kan der også her trænge vand ind - og det vil igen ødelægge kablerne, når frosten sætter ind.
- Desuden bliver det hele mere porøst i frostvejr, så hvis der er store sprækker eller revner i kablerne, vil jeg anbefale, at man får skiftet dem ud inden vinter, siger Magnus Lindhart Jørgensen.
Selv om kablerne ser fine ud, kan de stadigvæk fryse. Og det skyldes typisk, at der er kommet kondensvand på indersiden, forklarer eksperterne.
- I de første frostvejrsnætter, kan det kondensvand fryse til. Så det er ikke gearet som sådan, der fryser fast, siger Jens Hoseassen.
Derfor kan du ikke bare vride løs på gearskifteren på styret, hvis gearet virker frosset og ikke makker ret, siger han.
I stedet kan du helt undgå problemet, hvis du blæser vandet ud af gearkablet og hælder noget tynd olie, som har et lavere frysepunkt, ind i kablet. Det kan du gøre allerede nu.
- Så har man et gearkabel, der kan køre hele sæsonen. Og det er altafgørende, siger Jens Hoseassen.
Hvis du er teknisk anlagt, kan du selv gøre det. Hvis du ikke er teknisk anlagt, skal du få cykelmekanikeren til det.
- For det kan gå ud over bremseevnen, hvis man gør det forkert, siger Magnus Lindhart Jørgensen.
Noget, man generelt skal afholde sig fra, er at hælde varmt vand ud over cyklen, hvis frosten allerede har bidt sig fast.
For hvis du hælder varmt vand over låsen, gearene eller kablerne, er det lige som at tisse i bukserne for at holde varmen - en kortsigtet løsning.
Jens Hoseassen peger på, at du bare udskyder problemet og får mere vand i delene, som fryser på et senere tidspunkt.
/ritzau fokus/