Nye ruter for afhentning af containere med glas, metal og papir ændrer afhentningsdage for mange husstande.
Cirka halvdelen af husstandene på Lolland-Falster har fået ændret på de dage, hvor containeren med glas, metal og papir til genbrug bliver afhentet af det fælles kommunale affaldsselskab REFA.
- Det betyder, at tømningsdagene er blevet ændret fra tre uger senere til et par uger tidligere end de tidligere fastlagte dage, forklarer Niels Erik Zakariasen, der er affaldschef i REFA.
Ændringen skete i begyndelsen af februar og de husstande, som har fået en væsentlig ændring i afhentningen, har ifølge Niels Erik Zakariasen fået en pamflet på affaldscontaineren, som fortæller om ændringen.
I de husstande hvor afhentningen er skubbet mere end en uge fremad i forbindelsen med omlægningen af ruterne, skal vognmanden afhente en ekstra gang, oplyser affaldschefen.
I efteråret overtog transportfirmaet Remondis opgaven med tømning af papir-, glas- og metalcontainerne i Guldborgsund og Lolland kommuner. Firmaet havde i forvejen opgaven med at hente det almindelige husholdningsaffald ved alle husstande på Lolland-Falster.
Firmaet har ret til ifølge deres kontrakt med REFA, at ændre ruterne efter et halvt år for at optimere ruterne i økonomisk sammenhæng. Det er denne ret, som transportfirmaet har gjort brug af.
Niels Erik Zakariasen kan fortælle, at mens der ved starten af indsamlingen af glas-, metal- og papircontainerne i efteråret 2017 var store problemer, hvor mange husstande klagede over manglende afhentning, er det problem nærmest elimineret nu. Det betyder, at kun er meget få såkaldte ”glemmere”, hvor borgere klager over manglende tømning.
Hvis man har behov for at kontakte REFA i forbindelse med afhentning af affald, har virksomheden daglig telefontid mandag til torsdag fra klokken ni til 19 og fredage fra klokken ni til 16.
På REFAs hjemmeside kan man indtaste sin adresse, og få svar på hvilke dage man får afhentet henholdsvis almindeligt husholdningsaffald- og papir-, glas- og metalcontainerne.