Lollands Bank lukker midlertidigt for straks-overførsler i deres netbank, da de har oplevet kunder, som er blevet snydt.
- Baggrunden for vores initiativ, som blev indført i sidste uge, er et stigende antal tilfælde, hvor vores kunder er blevet udsat for svindel i deres netbank. Med det nye tiltag håber vi at kunne begrænse antallet af kunder, der bliver svindlet, siger forretningsdirektør Morten Vinge Olsen
Lollands Bank har desuden sænket beløbsgrænsen for overførsler til et andet pengeinstitut til 25.000 kroner.
- Vi har taget disse lidt drastiske tiltag i brug, da vi ikke ønsker, at vores kunder skal udsættes for udspekulerede svindleres nederdrægtigheder. Vi vil selvfølgelig hjælpe alle vores kunder, som har behov for at overføre mere end 25.000 kroner. De skal blot kontakte vores kundesupport.
I stedet for en straks-overførsel kan pengene ved en almindelig overførsel være på modtagerens konto i morgen. Er dette ikke hurtigt nok, kan vi anbefale MobilePay.
Morten Vinge Olsen understreger, at sikkerheden ved brug af NemID og netbank er helt i top og at problemet opstår, når de veltalende svindlere får overtalt personer til at udlevere oplysninger, som er strengt fortrolige.
- Du vil aldrig udlevere nøglen til din hoveddør til en fremmed, og på samme måde skal man ikke give sine koder til netbank og NemId, hvis nogen beder dig om at opgive dine koder til NemID eller lignende over telefonen, er det svindel. Banken vil aldrig henvende sig til kunder og bede om koder og brugernavne.
Ændringerne gælder kun for privatkunders netbank. Bankens erhvervskunder har samme muligheder som hidtil.