Usikkerhed om byggeriet af den nye Storstrømsbro fylder mere og mere for beboere tæt på byggeriet, fortæller formand for beboerforening.
Efter der de seneste uger er sået tvivl om det italienske konsortium, som er udvalgt til at bygge den nye Storstrømsbro, fylder usikkerheden også mere og mere for medlemmerne af Orehoved og omegns Beboerforening, som bor tæt på området, hvor den nye Storstrømsbro skal bygges, fortæller formand Lennart Scharff.
Transportminister Ole Birk Olesen har meldt ud, at der vil gå 14 dage mere, før en eventuel kontrakt kan skrives under.
- Så længe det er uafklaret, føler jeg og de 25 husstande, der er tæt på og direkte berørt af byggeriet, specielt i Brovænget, sig stavnsbundne. Der er en masse usikkerhed forbundet med byggeriet, når man skal have en byggeplads i baghaven, og den er kun blevet større, siger Lennart Scharff.
Det er fagbladet 3F, der blandt andet har kunne afsløre, at to ud af de tre italienske firmaer, der har vundet opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro, til februar skal forsvare sig i en sag om korruption og bestikkelse.
Det fremgår også i en rapport fra Kammeradvokaten, at det ene af firmaerne læner sig op af en konkurs. Og det er de økonomiske problemer, der ifølge Ritzau, får Transportministeren til at afvente 14 dage mere.
Lennart Scharff synes, det er pinligt, at det er 3F og ikke Vejdirektoratet selv, der har fundet ud af de her ting.
- Man kan undre sig over den spørgeteknik, Vejdirektoratet bruger, når de undersøger, om tilbuddet er seriøst, eller om de bliver ”fanget af”, at det er et billigt tilbud og kun spørger om det mest nødvendige, sådan at de kan afkrydse på en checkliste, siger Lennart Scharff.
Vejdirektoratet har bedt de italienske firmaer om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer.
Lennart Scharff håber, at de italienske firmaer kommer med en fornuftig plan, så byggeriet ikke skal udsættes mere end nødvendigt.
- Vi bliver nødt til at få bygget en ny bro snart. Vejdirektoratet bruger udtrykket, at broen er i ”kontrolleret forfald”. Altså udtrykket i sig selv er jo åndssvagt. Hvordan kan man have en bro, der er i kontrolleret forfald? Hvis det var Guldborgsund, der brugte udtrykket om cykelstierne, så ville der blive ramaskrig i Cyklistforbundet, siger Lennart Scharff.
Selvom formanden for Orehoved og omegns Beboerforening synes, det er trist, at det er blevet udsat, ville han godt kunne se nogle muligheder i, hvis det skulle komme så vidt, at udbuddet skal gå om.
- Bliver det besluttet, at byggeriet sættes i udbud igen, vil jeg arbejde for, at dæmningen forkortes med 160 meter.
I beboerforeningen frygter man, at den dæmning, der skal føre den kommende Storstrømsbro ud fra Falster, vil medføre brakvand og dermed stank i en del af byen.