Enighed på samråd om fokus på arbejdsmiljø og lokale arbejdspladser ved byggeri af Storstrømsbro.
Metrobyggeriet er skræmmeeksempel. Politikere vil sikre, at byggeriet af den nye Storstrømsbro ikke bliver ramt af social dumpning, arbejdsulykker og dårlige arbejdsforhold.
Der var bred enighed om fokus på arbejdsmiljøet og muligheder for lokal arbejdskraft, da beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) onsdag var kaldt i samråd om regeringens plan for byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Det var Folketingets beskæftigelsesudvalg med socialdemokraterne Lennart Damsbo Andersen og Mattias Tesfaye (sidstnævnte deltog deltog ikke i samrådet) i spidsen, som havde spørgsmål til de to ministre.
Spørgsmålene handlede om, hvordan regeringen vil tage hensyn til lokal arbejdsløshed, etablering af elev- og lærlingepladser, overenskomstvilkår, social dumping, samt fagbevægelsens og arbejdsgiverorganisationernes vilkår.
Lennart Damsbo-Andersen er efter mødet tilfreds med udfaldet, hvor der generelt var enighed mellem regeringens repræsentanter på den ene side af bordet og oppositionens spørgere på den anden side.
- Ved samrådet blev det tydeliggjort, at ministrene havde fokus på, at de ulykkelige konsekvenser af manglende sikkerhed ved Metrobyggeriet og afsløring af social dumpning ikke må gentage sig ved det kommende byggeri af den nye Storstrømsbro. Jeg glædede mig også over, at transportminister Ole Birk Olesen lagde vægt på, at der i forbindelse med udbuddet er sat krav om, at både Vejdirektoratet og de faglige organisationer får fri adgang til byggepladsen, modsat byggeriet ved Metroen, hvor specielt de faglige organisationer ikke blev budt velkommen af byggevirksomhederne på pladsen, siger han.
På samrådet gjorde Lennart Damsbo-Andersen opmærksom på, at Arbejdstilsynet ikke har ret til at kontrollere arbejdsmiljøforhold på byggeriet i vandet. Her er det derimod Søfartsstyrelsen, som er den kontrollerende myndighed, hvorefter beskæftigelsesministeren oplyste, at der var et indledende samarbejde i gang mellem de to styrelser.
Inden samrådet gik i gang offentliggjorde Beskæftigelsesministeriet en bevilling på seks millioner kroner til uddannelse af ledige, så de får en chance for job i broprojektet. Enten i selve anlægsarbejdet eller med de afledte opgaver for eksempel med servicefunktioner.
- Det er vigtigt, at der bliver justeret på lovgivningens bekendtgørelser for ledige, folk på kontanthjælp og ufaglærte i job, så uhensigtsmæssige regler ikke hindrer folk med interesse i opkvalificering til de job, der bliver i forbindelse med byggeriet, i at blive uddannet til de fag, som vil blive efterspurgt, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Den endelige underskrift med det italienske konsortium, som har vundet udbuddet med byggeriet af broen, ventes at blive sat inden for de nærmeste uger.