cookie-og-privatlivspolitik
Særlig alvorligt er især afgørelserne om Nakskov og Hestehoved, skriver borgmesteren til ministeren. For Lolland Kommune har gennem de sidste par år arbejdet hårdt for at finde investorer og fonde, der vil være med til at realisere en masterplan (red.: Nakskov 2030), der er godkendt af byrådet i juni 2019, og der er for tiden forhandlinger i gang om en samlet investeringssum i Nakskov og Hestehoved for 200 millioner kroner.

2

Billeder

Særlig alvorligt er især afgørelserne om Nakskov og Hestehoved, skriver borgmesteren til ministeren. For Lolland Kommune har gennem de sidste par år arbejdet hårdt for at finde investorer og fonde, der vil være med til at realisere en masterplan (red.: Nakskov 2030), der er godkendt af byrådet i juni 2019, og der er for tiden forhandlinger i gang om en samlet investeringssum i Nakskov og Hestehoved for 200 millioner kroner.
Foto: Ingrid Riis/Arkiv

Lokal nyt

Benspænd for den kommunale udvikling

Stor skuffelse over Kystdirektoratets afslag på ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på bynære arealer ved havne.




13. december 2019 kl. 19:57 Af Marianne Knudsen

Annonce

LOLLAND Afgørelserne, som Kystdirektoratet meldte ud onsdag, om hvilke havne der får lov til at ophæve strandbeskyttelsen, vækker stor skuffelse i Lolland Kommune.

Efter torsdag at have vendt sagen med hele økonomiudvalget sendte borgmester Holger Schou Rasmussen (S) i går eftermiddags et brev til miljøminister Lea Wermelin (S) om sagen:

- Jeg har inviteret ministeren hertil, for at hun med egne øjne kan besigtige de udviklingspotentialer, der går tabt ved Kystdirektoratets afgørelse, siger Holger Schou Rasmussen.

Lolland Kommune havde søgt om at få ophævet strandbeskyttelsen - for dermed at kunne give lov til mere - for ni af kommunens havne, men har fået afslag for fire havne, Nakskov, Hestehoved, Bandholm og Vejrø. Kommunen har fået delvist ophævet strandbeskyttelsen for tre havne, Fejø færgehavn, Kragenæs og Kramnitze, og ophævet strandbeskyttelsen i to havne, Femø og Langø.

- På Østsjælland er der ikke givet et eneste afslag, og på Vestsjælland blot to, mens vi altså har fået fire afslag, og der kun er to, der er gået igennem, siger Holger Schou Rasmussen.


Sjælland favoriseret

- Muligheden for at få ophævet standbeskyttelsen blev jo vedtaget for at skabe et Danmark i bedre balance, men 63 af de 66 afslag, der er givet, ligger i øvrigt udenfor Sjælland. Det er voldsomt skævt, synes jeg. Afgørelsen ligner en skrivebordsøvelse, hvor man bare har kigget på et luftfoto og holdt fast i gamle regler og gamle regulativer, lyder det fra en vred borgmester.

I brevet til ministeren skriver Holger Schou Rasmussen, at glæden over nu at kunne bebygge arealer på og ved Femø Færge- og Lystbådehavn samt på Langø Havn overtrumfes af en meget stor skuffelse over ikke i langt højere grad at være blevet imødekommet på kommunens samlede ansøgning om fritagelse af områder:

"Således har Kystdirektoratet meddelt afslag på afgørende udviklingsområder i Lolland Kommune, nemlig Bandholm Havn, Hestehoved Lystbådehavn, Nakskov Havn og Vejrø Havn.

I min optik, så er der langt mellem Kystdirektoratets netop meddelte afgørelse og de intentioner, som et bredt Folketing, herunder Socialdemokratiet, i 2016 vedtog i forbindelse med et Danmark i Balance, hvor det blev vedtaget, at der er et behov for at styrke mulighederne for vækst, beskæftigelse og bosætning i hele Danmark.

Uden for de største byer og i landdistrikterne er man mange steder udfordret af faldende beskæftigelse, et svagt boligmarked og en ændret befolkningssammensætning.


Ingen råderet

Lempelser i forhold til strandbeskyttelseslinjen bør derfor netop sikre, at kommunerne kan give rum for initiativ og engagement fra virksomheder og borgere, som kan skabe vækst og udvikling lokalt. Lolland har 344,4 km kystlinje - en af Danmarks længste, men reelt ikke nogen råderet over udviklingen af denne. Det havde vi i høj grad håbet mere på i denne omgang!

Med de fire afslag, som Lolland Kommune har fået i udvalgte områder, så har Kystdirektoratet lavet et alvorligt benspænd for den kommunale udvikling i fire højt priorioterede områder, og arbejder direkte imod, at Lolland Kommune får konkrete redskaber til at understøtte potentialer og forbedre mulighederne for udvikling af nogle af de områder, som Lolland Kommune ser bedst egnet for udvikling.

Det vil for eksempel betyde: At campingpladsen/autocamperpladsen i Bandholm ikke kan udvides ind i baglandet. Vejrø kan ikke bygge ferieboliger ved havnen, som ejeren ønsker.


Ødelægger Nakskov 2030

Særlig alvorligt er især afgørelserne om Nakskov og Hestehoved. Lolland Kommune har gennem de sidste par år arbejdet hårdt for at finde investorer og fonde, der vil være med til at realisere en masterplan, der er godkendt af byrådet i juni 2019.

Der er pt. forhandlinger i gang om en samlet investeringssum i Nakskov og Hestehoved for 200 millioner kroner.

Et afslag på ophævelse af strandbeskyttelseslinjen betyder blandt andet, at der på Hestehovedet kun kan bygges for eksempel et feriehotel inden for de i lokalplanen gældende byggefelter.

Altså der, hvor der er bygninger i dag. Det vil sige, at der kun kan etableres rekreative faciliteter som for eksempel shelters, mindre bygninger til fritidsformål, legeplads og boardwalks på det offentlige område.

Lolland kommune kan godt udbytte den rammelokalplan som er gældende i dag, som blamdt andet giver mulighed for et feriehotel på 1.200 senge, men hotellet skal placeres 300 meter fra kysten.


Havneplan i fare

Afgørelsen betyder også, at Nakskov havn ikke kan udvide havnen mod fjordsiden - hvilket er masterplanens visionsområde."


Ingen dialog

Borgmesteren skriver videre til miljøministeren, at Lolland Kommune i processen forud for ansøgningsrunden forgæves har forsøgt at komme i dialog med Kystdirektoratet, men det er hverken vendt tilbage på adskillige telefoniske og skriftlige henvendelser.

"Vi har derfor ikke haft mulighed for at drøfte ansøgningen med dem, og formidle lokal viden om de steder, vi har søgt om ophævelse. Det mener vi ganske enkelt ikke er godt nok, når der er så store investeringer på spil, og det efterlader potentielt Lolland Kommune med investeringer og planer, som ikke kan realiseres, og det er selvsagt ikke forhold, vi kan leve med!

Jeg vil derfor opfordre ministeren til på egen hånd at komme til Lolland, for med egne øjne at besigtige de udviklingspotentialer, der går tabt ved Kystdirektoratets afgørelse," runder borgmester Holger Schou Rasmussen brevet af.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

AF: JOHN WENNERWALD

Kan pensionsalderen gå den… 20. juli 2020 kl. 11.28

Annonce