I øjeblikket kommer der besked om overgang til ny digital signatur ud til alle.
GULDBORGSUND - Tag det roligt.
Sådan lyder det beroligende råd fra Borgerservice i Guldborgsund Kommune, hvor man i øjeblikket får reaktioner på beskeden til alle borgere fra Digitaliseringsstyrelsen om, at et skifte til MitID fra det nuværende NemID er undervejs.
Undervejs er ifølge Borgerservice et centralt ord.
- Man mister ikke sin adgang til NemID nu. Og der er heller intet krav om, at man skal skifte nu. Det skal man først, når man har fået besked fra sit pengeinstitut via e-Boks eller netbank. Vi er klar over, at der kan være vanskeligheder med skiftet - og bestemt ikke kun for dem, der ikke er vant til en digital hverdag. Men helt generelt lyder vores opfordring altså, at man lige nu ser situationen an og i hvert fald venter på yderligere besked fra sit pengeinstitut, siger Kasper Stryhn fra Borgerservice i Nykøbing.
Får man problemer med skiftet, er første kontakt en hjælp fra MitID, og reagerer man på henvendelsen fra banken, er det banken, der skal kontaktes.
Er der stadig vanskeligheder, vil supporten eller banken eventuelt henvise til Borgerservice.
- Vi er selvfølgelig indstillet på at hjælpe, hvis man ikke kan komme videre, understreger Kasper Stryhn.
Man skal i øvrigt bestille tid på forhånd ved henvendelser til Borgerservice.
Samarbejde
Kommunen samarbejder også med Ældre Sagen om rådgivning i MitID.
Medlemmer kan tilmelde sig et kursus i Nykøbing, som foregår om mandagen fra november.
Her medvirker Borgerservice også.
- Vi er meget glade for samarbejdet med Ældre Sagen. Vi ved godt, at overgangen kan skabe problemer for mange - og det har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med ens digitale erfaring. Der er nogle praktiske ting i forbindelse med indscanning, og så har vi øvrigt også allerede i en periode haft henvendelser i Borgerservice fra folk, som skal have verificeret deres persondata. Det er ikke et problem, borgeren selv har skabt, men af en eller anden årsag kan der være konverteringer i den digitale overgang, som ikke går igennem. Der skal Borgerservice så ind, forklarer Charlotte Møller, der er leder af Bibliotek og Borgerservice.
- Vi kan godt forudse, at der vil blive behov for en del hjælp og rådgivning. Jeg er sådan set ikke overrasket over, at mange kan opleve udfordringer og synes, det er store krav, vi stiller til borgerne om digitale løsninger, konstaterer Charlotte Møller.
- Vi står klar til at hjælpe og arbejder generelt i Bibliotek og Borgerservice med indsatser, der kan gøre borgerne trygge ved de digitale løsninger. Der vil dog fortsat være borgere, som af forskellige årsager ikke bruger NemID og heller ikke skal bruge MitID. De vil fortsat være friholdt, tilføjer hun.
Uden garanti for succes er her et par praktiske tip, hvis man skal i gang med at registrere det nye MitID og eksempelvis skal scanne pas-oplysninger.
Praktiske tip
Ved indscanning af oplysninger inde i passet skal telefonen være et stykke fra passet.
Når det gælder forsiden til gengæld tæt på.
Husk at fjerne et eventuelt cover helt fra mobilen.
Det kan nemlig forstyrre indlæsning af chip.
Har man ikke pas eller telefon med NFC, skal man indtil videre ikke gøre noget, men blot afvente, at man får besked i e-Boks (NFC er en teknologi, som gør det muligt for eksempelvis mobilen eller dankortet at "snakke" med andre digitale enheder tæt på. NFC er en forkortelse af Near Field Communication).