Togbusser og skift til tog tager for lang tid, og pendlerne vil flygte fra DSB, forudser lokale borgmestre.
Få dage før et større sporarbejde på Sydbanen betyder lukning af en stor del af strækningen og togbusser til de lokale pendlere i næsten et halvt år, kommer borgmestrene fra Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner og formanden for Greater Copenhagen nu på banen for at få politikerne på Christiansborg til at finde løsninger på den øgede transporttid og forventet ekstra pres på motorvejene.
Det er i et åbent brev til transportminister Ole Birk Olesen, beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og Folketingets transportudvalg, at borgmester John Brædder i Guldborgsund, Holger Schou Rasmussen i Lolland og Mikael Smed i Vordingborg Kommune sammen med formanden for Greater Copenhagen Frank Jensen opfordrer til, at politikerne på Christiansborg hurtigst muligt finder alternative løsninger, som kan imødegå udfordringen.
- En hel landsdel kobles bogstaveligt talt af et sammenhængende Danmark, når sporarbejdet på Sydbanen for alvor går i gang i slutningen af marts måned, skrives i det åbne brev til politikerne i København.
I brevet påpeges specielt den meget længere rejsetid for de daglige pendlere.
- Det er fuldstændigt uholdbart for landsdelen og i særdeleshed for pendlerne, der i en periode på knap tre år skal forholde sig til en væsentligt øget transporttid på grund af forskellige sporarbejder, skriver de tre borgmestre og Greater Copenhagen-formanden i brevet.
Ligesom der forudses en flugt fra den kollektive trafik til personbilen, hvilket giver to problemer; øget trængsel på motorvejen til og fra København, samt at pendlerne med stor sandsynlighed ikke umiddelbart vender tilbage til den kollektive trafik.
De tre kommuner og Greater Copenhagen anmoder i brevet til landspolitikerne om, at der hurtigst muligt findes alternative løsninger, som kan imødegå udfordringen.
Der bliver i det åbne brev givet et løsningsforslag lydende på en hurtigbus fra henholdsvis Nykøbing og Vordingborg til Køge, så pendlerne slipper for turen med togbus sydfra først til Næstved og derefter skift til tog. I stedet kunne den direkte busforbindelse skabe kontakt til S-tog fra Køge mod København - og retur.
- Det handler i høj grad om at skabe et alternativ, der tidsmæssigt kan modsvare togdriften, og derfor er togbusser med stop på hver station ikke attraktivt, skriver borgmestrene.
En løsning af denne karakter er ifølge borgmestrene afgørende for, at pendlerne forbliver i den kollektive trafik og ikke sætter sig i egen bil, som vil have omkostninger miljømæssig og skabe endnu mere trafik på motorvejene.