cookie-og-privatlivspolitik
Ved mødet med transportudvalget løs beskeden fra Sund & Bælt og Banedanmark at alternative løsninger til en klapbro er for dyre.
Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Lokal nyt

Brædder optimistisk om broklap

Møde med transportudvalg gav borgmesteren en god fornemmelse




17. juni 2020 kl. 11:40 Af Jakob Poulsen

Annonce

NYKØBING Senere i dag onsdag skal partierne i forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen efter planen mødes for formentlig at tage endelig stilling til spørgsmålet om, hvorvidt broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, fortsat skal kunne åbne for sejlere.

I anlægsloven for Femern-projektet står der, at broen skal være en klapbro, men Sund & Bælt og Banedanmark ønsker af hensyn til den fremtidige togtrafik at lukke broklappen i permanent.

Sagen har været diskuteret længe, og i går var en deputation med blandt andre borgmester John Brædder (G) så en tur på Christiansborg, hvor de havde fået foretræde for Folketingets transportudvalg med en sidste mulighed for at fremføre argumenterne for at bevare broen som en klapbro.


Aldrig sige aldrig

Det var en optimistisk borgmester, der kom ud efter mødet.

- Det gik godt. De havde stor forståelse for, at vi stadig gerne vil have, at man kan sejle igennem broen, og det ser ud til, at der er et flertal i transportudvalget for at bevare anlægsloven (og dermed klapbroen, red.), men man skal aldrig sige aldrig. Men jeg er fortrøstningsfuld, siger John Brædder.

En af de alternative løsningsmuligheder, der har været fremme på det seneste, er, om man skal bygge en tunnel under Guldborg- sund til togtrafikken.

Men ifølge John Brædder lød meldingen fra transportudvalget på mødet i går, at det forslag, de havde fået forelagt fra Sund & Bælt og Banedanmark omkring dette, vil blive for dyr en løsning.

Et af de emner, der også har været oppe at vende i forbindelse med debatten om togtrafikken og broens fremtid, er den øgede mængde støj, som ikke mindst de forventede lange godstog vil forårsage, når de skal over broen.

Også på det punkt er John Brædder mere optimistisk efter mødet.

- Anlægsloven blev jo vedtaget i 2015, og man forventer først, at den udvidede jernbane til Rødbyhavn er færdig i 2028. Der sker meget på den tid, så jeg har en forhåbning om, at der inden da bliver lavet nogle nye støjmålinger, så der kan laves noget støjreduktion på selve broen også, siger John Brædder.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tag Coronasnakken med dit barn 27. september 2020 kl. 22.21

AF: ANDREAS ALBERTSEN

Tag stilling til organdonation 25. september 2020 kl. 12.19

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

AF: HENNING ABILDGAARD

Liste G 21. september 2020 kl. 21.23

AF: MARTIN WOUTERS

ekstra betalingsiger poul henrik 21. september 2020 kl. 15.13

Annonce