cookie-og-privatlivspolitik
En af de mange busser, som John Jalkiewicz ikke har haft ude og køre siden starten af marts.
En af de mange busser, som John Jalkiewicz ikke har haft ude og køre siden starten af marts.
Foto: Anders Knudsen/arkiv

Lokal nyt

Busselskaber kan ikke leve af hjælpepakker

Flere lokale busselskaber arbejder hårdt på at holde skindet på næsen, mens de kan se til, at størstedelen af årets omsætning forsvinder i en coronasky.




27. juli 2020 kl. 08:40 Af Margit Olsen

Annonce

LOLLAND-FALSTER De hjælpepakker staten tilbyder, kan ikke tilnærmelsesvis dække de faste udgifter.

Og inden længe udfases hjælpepakkerne, så hvis staten ikke går ind og hjælper en usædvanlig hårdt ramt branche, så må mange dreje nøgle om.

Denne triste konstatering kommer fra René Knudsen fra De Grønne Busser i Væggerløse, John Jalkiewicz fra John's Bus i Nykøbing og Palle Knudsen fra Skørringe Turistbusser.

I denne uge har organisationen Dansk Person Transport, som blandt andre repræsenterer landets busselskaber, meldt ud, at den skønner, at hvis der ikke kommer nye og store hjælpepakker til, så må over 60 procent af landets busselskaber dreje nøglen om.


Holder skindet på næsen

De tre lokale busselskaber regner dog med at kunne holde skindet på næsen. Men det er op ad bakke.

- Jeg måtte, da landet lukkede ned i marts måned, fyre mine godt 30 chauffører, siger John Jalkiewicz.

Ud af hans vognpark på 42 biler, har cirka 15 turistbusser ikke tjent en eneste krone ind de sidste snart fem måneder.

- Jeg har omkring 20 busser, som bruges til skolebusser. De stod stille i den periode, hvor skolerne var lukket. Og både til skolebuskørsel og den smule andre opgaver, der har været, hyrer jeg chaufførerne ind på timeløn, når behovet er der, fortæller han og fortsætter:

- Jeg kan ikke tage de 20 chauffører, som kører skolebusser ind på heltid, da de under normale tilstande ville have kørt andre opgaver ind imellem skolebuskørsel morgen og eftermiddag.

Han skønner, at det, han har kunnet modtage i hjælpepakke, har kunnet dække omkring 15 procent af de faste udgifter, som han har haft.

Og snart er det slut med hjælpepakker, som udfases om en måneds tid.

- Jeg skal nok holde skindet på næsen, ikke mindst fordi jeg om lidt starter skolebuskørsel op igen og også har Flextrafik, siger vognmanden fra Nykøbing.


Store udgifter til revisorer

Foruden de manglende indtægter har busselskaberne også måtte finde penge - ret store summer - til dækning af ekstra revisorhjælp.

Som en betingelse for, at man kan søge hjælpepakker og lønkompensation, kræver staten revisorerklæringer, som er en stor post for alle selvstændige i øjeblikket.

Hos Skørringe Turistbusser har det ikke været nødvendigt, at fyre chauffører, siger planlægger Palle Knudsen.

- Vi kommer igennem coronakrisen, fordi vi kører meget rutekørsel for Movia og har mange vogne på garantikontrakt for Flextrafik i den ene del af virksomheden. Men i den del af virksomheden, som kører turistkørsel, er vi helt i bund, siger han og fortsætter:

- Fem ud af vores otte turistbusser har vi afmeldt. Vi har enkelte ture, blandt andet med Klub FT (Folketidendes rejseklub, red.). Men fordi vi har kørsel med rutebusser og Flextrafik, kan vi ikke modtage hjælpepakker til den øvrige drift.

Hos De Grønne Busser, som hører hjemme i Væggerløse, er det også op ad bakke.

- Både chauffører og kontorpersonale er sendt hjem, og fire ud af vores otte busser er afmeldt, fortæller Rene Knudsen, som ejer busselskabet.

Normalt er de grønne busser på vejene. Specielt i den del af virksomheden som kører rejsebureau, hvor der, inden corona lagde branchen ned, blev kørt masser af ferieture både i ind- og udland.

- Jeg startede efter nedlukningen i marts med at betale omkring 750.000 kroner tilbage til kunder, som ikke kunne komme med os ud og rejse.

René Knudsen fortæller, at omsætningen i hans virksomhed er på ganske få procent i de seneste måneder sammenlignet med sidste år.


Hjælpepakker måske spildt

- Branchen kan ikke leve eller overleve af de hjælpepakker, som er givet. Vi kan overleve et stykke hen ad vejen på banken og finaseringssekabers velvillighed. Men hvis ikke regeringen går ind og hjælper hele busselskabsbranchen, så må mange lukke og slukke. Og så er pengene i hjælppepakkerne jo i virkeligheden spildt, siger René Knudsen.

De stillestående busser i både de lokale og hos andre busselskaber landet over repræsenterer en meget stor værdi.

Men i øjeblikket er det ikke en løsning at sælge busser fra vognparkerne. Prisen er helt i bund. Ingen har brug for at købe busser i øjeblikket, hvor så stor en del af turistkørslen ligger stille.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

AF: JOHN WENNERWALD

Kan pensionsalderen gå den… 20. juli 2020 kl. 11.28

Annonce