cookie-og-privatlivspolitik
Byggeriet af den nye Storstrømsbro skrider frem. En stor kran er ved at blive monteret, som skal sejle med elementerne ud i Storstrømmen og sænke dem ned på bundet.
En byggechef, der er straffet for korruption i Italien, er på vej ud af det offentlige byggeri af Danmarks nye bro, Storstrømsbroen. Arkivfoto
Foto: Anders Knudsen

Lokal nyt

Byggechef stopper

Efter afsløring: Korruptionsstraffet byggechef stopper på Storstrømsbroen




07. juni 2021 kl. 06:41 Af Citathistorie

En byggechef, der er straffet for korruption i Italien, er på vej ud af det offentlige byggeri af Danmarks nye bro, Storstrømsbroen.

Fagbladet 3F kunne i sidste uge afsløre, at Pietro Paolo Marcheselli, som den italienske byggechef hedder, blev hentet til det danske milliardbyggeri i 2019, mens han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf for bestikkelse og bedrageri på et stort anlægsprojekt i hjemlandet.

Sagen vakte opsigt, og fik partier fra begge sider af Folketingssalen til at kræve en redegørelse fra transportminister Benny Engelbrcht (S)

Men nu stopper Pietro Paolo Marcheselli altså på Storstrømsbro-byggeriet, inden ministeren har fået undersøgt sagen.

Det oplyser det italienske selskab ASTM S.p.A., som i sidste ende er økonomisk ansvarlig for det danske brobyggeri.

Annonce

- Set i lyset af de aktuelle omstændigheder (en kampagne mod ham for forhold, der ligger år tilbage i en anden virksomhed) har Marcheselli besluttet at afslutte sine opgaver for SBJV og vil snart forlade projektet, lyder det i et skriftligt svar til Fagbladet 3F og det italienske medie IRPI Media.

ASTM S.p.A. er moderselskab for den italienske entreprenørvirksomhed Itinera, der er eneste tilbageværende selskab i konsortiet Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som i 2017 vandt det offentlige udbud på Storstrømsbroen.

Der var oprindeligt tre entreprenørvirksomheder i SBJV, men to af selskaberne blev smidt ud af konsortiet i 2018 på grund af sager om korruption og konkurs.

Hos SBJV ønsker man hverken at af- eller bekræfte oplysningen om Pietro Paolo Marchesellis exit fra Storstrømsbro-projektet.

Både SBJV og Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, har forsvaret ansættelsen af den italienske byggechef med, at han ikke er en af de seks såkaldte “nøglepersoner” på projektet.

Annonce

Sådan lyder forklaringen også fra det italienske moderselskab ASTM S.p.A.

- Det skal understreges, at Marcheselli ikke har haft en toplederstilling (nøglemedarbejdere), men udelukkende en teknisk rolle uden fuldmagt eller beslutningskompetence for SBJV, står der i det skriftlige svar.

Vejdirektoratet oplyser til Fagbladet 3F, at de ikke er blevet orienteret om Pietro Paolo Marchesellis exit af SBJV og ønsker derudover ikke at kommentere sagen.

Transportminister Benny Engelbrecht skal stadig redegøre for sagen i et samråd i Folketinget, der er dog endnu ikke sat dato på samrådet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

AF: JOHN WENNERWALD

Modige beslutninger 06. juni 2021 kl. 21.56

AF: JOHN WENNERWALD

Sorteper 30. maj 2021 kl. 21.04

Annonce

ANNONCE