cookie-og-privatlivspolitik
I september var deltagere fra Tour-Bo-projektet på tur til Slesvig og Sønderjylland. Nu har aktørerne holdt møde på internettet og gjort status for en række initiativer.
I september var deltagere fra Tour-Bo-projektet på tur til Slesvig og Sønderjylland. Nu har aktørerne holdt møde på internettet og gjort status for en række initiativer.
Foto: David Arnholm

Lokal nyt

Coronaen kan fremme lokal satsning på turisme

Trods coronaen bobler et dansk-tysk turisme-samarbejde med planer og initiativer, der er ved at tage form.




30. november 2020 kl. 11:34 Af David Arnholm

Annonce
FAKTA
o Tour-Bo er et grænseoverskridende projekt, der arbejder med bæredygtig turisme i Schleswig-Holstein og Sønderborg-området samt på Lolland-Falster.
o Projektet samler ni projektpartnere (deriblandt Lolland og Guldborgsund kommuner) og 26 netværkspartnere (deriblandt Business Lolland-Falster, Visit Lolland-Falster og Muld-netværket) fra de to lande om et fælles mål; nemlig at udvikle og fremme bæredygtig turisme i Tyskland og Danmark.
o Centralt i projektet er netværksdannelse mellem primært offentlige og private turismeaktører på tværs af grænsen. Derudover er udviklingen af lokal og regional gastroturisme, herunder lokale fødevarer, et fokusområde. Samtidig er det et erklæret mål i projektet at skabe nye grænseoverskridende turismeprodukter, ligesom udviklingen af nye uddannelsesområder og -muligheder inden for natur- og oplevelsesturisme er i fokus.
o Projektet er finansieret af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

LOLLAND-FALSTER Vil man udvikle landdistrikterne og tiltrække turister, iværksættere og tilflyttere, så er lokale fødevarer og fødevareoplevelser vigtige at satse på. Det er præmissen i det EU-støttede projekt Tour-Bo, som i en treårig periode skal udvikle bæredygtig turisme på tværs af den dansk-tyske grænse.

Projektet er cirka halvvejs, og i denne uge mødtes nogle og 30 deltagere til et virtuelt møde for at gøre status i lyset af corona-krisen. En krise, der nok giver udfordringer, men også har fået flere til at være turister i eget land.

- For turistvirksomheder er det en hård tid lige nu, og det gør også vores arbejde sværere. Men bæredygtig og lokal turisme vil blive vigtigere end før, for det er sandsynligt, at turister vil fokusere mere på lokal turisme, fastslog Tour-Bo-projektleder Jonas Weissmantel.

Trods coronaen skrider Tour-Bo-projektet da også fremad, og flere konkrete tiltag er ved at tage form. Det gælder eksempelvis en plan om at skabe fire "madruter". En af disse skal efter planen føre turister og andre rundt på Lolland-Falster, og initiativet står ikke alene.

På mødet fortalte Carina Woolhead fra Guldborgsund Kommune, at madruterne skal markedsføres med brochurer, kort og digitale løsninger, og hos Visit Lolland-Falster er man klar til at bruge madruterne aktivt.

- Vi vil bruge madruterne til at brande vores region og måske få influencere til at tage ruten og fortælle om deres oplevelser. Og vi vil bruge det i dialog med overnatningssteder som et værktøj, de kan bruge til at skabe omsætning, fortalte udviklingschef Lindy Kjøller.


Film, fotos, pas og workshop

Og der er gang i meget mere. Som en del af Tour-Bo-projektet er 21 virksomheder i det dansk-tyske område blevet interviewet om deres erfaringer med at arbejde bæredygtigt, og det skal samles i et katalog, som kan inspirere andre.

Derudover bliver der produceret 20 filmklip og en fotobog til YouTube og Instagram om virksomheder - primært overnatningssteder - der arbejder bæredygtigt.

Der er også skabt et gastronomisk ø-pas med historier og billeder fra 35 lokale madaktører, der arbejder bæredygtigt, og 28. januar bliver der workshop om samskabelse og med eksempler på gode erfaringer - heriblandt fra Muld og Vegvisir Race.

I Tour-Bo-regi arbejdes der også med at udvikle besøgstallene ved seværdigheder gennem nye produkter og koncepter på en bæredygtig måde. Her er der blandt andet fokus på Bøtøskoven og det nye højvands-monument ved Kramnitze.

Og så er det planen, at deltagerne i Tour-Bo i foråret 2021 skal inviteres på en tur til Lolland-Falster.

Læs også artiklerne: "Fødevarer kan give øget turisme" og "Sydhavsøerne kan lære af udlandet"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

AF: LINDA SOMMER

Kapacitetstilpasning i dagtilbud 12. januar 2021 kl. 20.39

AF: JOHN WENNERWALD

Fire skræmmende år 10. januar 2021 kl. 21.38

Annonce