Sporarbejderne på dansk og tysk side er snart så omfattende, at togene mellem København og Hamborg de næste mange år skal køre over Storebælt.
Inden længe er det helt slut med togforbindelsen mellem København H og Hamburg Hbf. via Lolland-Falster i en længere årrække.
DSB har i samarbejde med Deutsche Bahn (DB), der står for togdriften i Tyskland, besluttet, at togene fra og med køreplanskiftet den 15. december i år skal køre over Storebælt i stedet for Rødby Færge.
Og det skal de efter planen blive ved med, indtil Femern Bælt-forbindelsen står klar, og alle sporarbejder på både dansk og tysk side er færdige.
Allerede nu kører der som bekendt ingen tog mellem Næstved og Nykøbing på grund af sporarbejder, og derfor har de internationale tog siden 30. marts været erstattet af togbusser mellem København H og Rødby Færge.
Men da det ikke kun er på dansk side, at der skal gennemføres omfattende sporarbejder, og da man på den tyske side ikke er nær så langt fremme i den proces, som vi er herhjemme, vil der blive en længere årrække, hvor toget ikke vil kunne køre uhindret mellem København og Hamburg, hvis turen skal gå via Lolland-Falster og Fehmarn.
- Det vil vi gerne undgå, og derfor har vi i samarbejde med de tyske baner, DB, besluttet at køre via Storebælt i stedet, indtil Femern-forbindelsen står klar, forklarer DSBs informationschef Tony Bispeskov i en pressemeddelelse.
Det betyder, at man undgår sejlturen mellem Rødby og Puttgarden og kan blive siddende i toget hele vejen, og tidsmæssigt vil der også være noget at spare for de passagerer, der står på i København.
Rejsetiden fra København til Hamburg er nemlig fire timer og 36 minutter via Storebælt, hvorimod den tilsvarende tur via Rødby Færge ifølge DSB tager fire timer og 41 minutter - og i øjeblikket fem timer og seks minutter, fordi man skal køre med togbus fra København til Rødby Færge og skifte der.
- Vi vil meget gerne køre tog via Rødby, men vi er nødt til at se på, hvad man fra Banedanmark og fra tysk side projekterer af sporarbejder, siger Tony Bispeskov til folketidende.dk
Han understreger dog, at DSB vil vende tilbage med Tysklands-togene via Lolland-Falster, når den faste forbindelse står klar.
- Vi vil ikke fortsætte med det (at køre over Storebælt, red.) efter, at tunnellen er færdig, for så ændrer situationen sig voldsomt, for der vil hele jernbanenettet fra Ringsted til Tyskland være opgraderet, så det bliver et langt bedre produkt at køre den vej. Der er ingen tvivl om, at vi vil kunne cutte betragteligt meget af rejsetiden til den tid, fastslår Tony Bispeskov.
Hvis man bor på Lolland-Falster og gerne ville have benyttet Hamburg-toget efter 15. december, anbefaler Tony Bispeskov, at man tjekker den internationale rejseplan for at se, hvad der bedst kan svare sig den pågældende dag.
Der er tre daglige afgange mellem København og Hamburg.