Testkørsler med busser har fået DSB til at fravælge det forslag, som tre lokale borgmestre nu fremsætter i et åbent brev til ministre
Når det store sporarbejde går i gang, svulmer rejsetiden for en tur fra Nykøbing Station til Københavns Hovedbanegård op til omkring to timer og 50 minutter. Det får lokale borgmestre til at foreslå, at der indsættes en direkte bus fra Nykøbing til Køge, hvorfra man vil kunne rejse videre med S-toget.
Læs også: Borgmestre ønsker hurtigbusser til Køge
Ifølge Rejseplanen tager en rejse med S-toget fra Køge til Hovedbanegården omkring 45 minutter. Dermed skal bussen blot klare den 91 kilometer lange rejse fra Nykøbing til Køge på mindre end to timer for at der vil være tid at spare.
Men DSB afvser forslaget, selvom informationschef Tony Bispeskov i første omgang takker.
- Vi er glade for at få forslag til, hvordan vi kan gøre det bedre, for vi er allesammen bekymret for det her sporarbejde, der betyder længere rejsetid forårsaget af, at vi ikke kan køre tog mellem Nykøbing og Næstved i flere måneder, siger han.
Tony Bispeskov tilføjer, at DSB har gjort et stort arbejde for at informere om sporarbejdet og for at planlægge den bedst mulige løsning, der kan få kunderne frem hurtigst muligt.
- Vi har været ude at gennemkøre ruten og lave forsøg sammen med busselskaberne. Og tager man højde for, at kunderne skal komme hurtigt frem og have god komfort, og at de skal kunne regne med den samme stabilitet som togene, der skal være fremme inden for tre minutter fire ud af fem gange, så er vi alt i alt nået frem til, at den valgte løsning er den bedste løsning og giver den største komfort, siger han.
Tony Bispeskov forklarer, at man også skal tage højde for, at der kan opstå trafikpropper på vejene. Og at der formentlig vil komme endnu mere trafik, end der er i dag, når først sporarbejdene begynder. De omfatter i øvrigt også et sporarbejde mellem Korsør og Ringsted, påpeger han.
- Den køretid, vi havde i forsøget, lander på nogenlunde det samme som den løsning, vi har valgt. Og det er uden at tage højde for øget trafik, siger han.
Et andet problem med borgmestrenes forslag er, at kapaciteten i S-toget til og fra Køge er begrænset, så man vil risikere en del af vejen at skulle stå op.