cookie-og-privatlivspolitik
Arkivbillede
Foto: Claus Hansen

Lokal nyt

Danske firmaer på Storstrømsbroen: Giv os vores penge

To danske rederier står nu frem og kræver betaling for deres arbejde på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.




26. februar 2021 kl. 07:45 Af Citathistorie

Vordingborg Bugser og Svendborg Bugser har tilsammen mere end en million til gode på det offentlige milliardprojekt, fortæller de to virksomhedsejere til Fagbladet 3F.

- Vi har næsten en million kroner, som vi kæmper for at få, siger Niels Henriksen, direktør i Svendborg Bugser, til Fagbladet 3F.

De to danske virksomheder, der har penge i klemme, har begge arbejdet for schweiziske Tecnoterra, der er en underleverandør til den italienske hovedentreprenør på brobyggeriet, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

De danske rederier har arbejdet for Tecnoterra i perioden februar 2020 til januar 2021 og fortæller samstemmende, at samarbejdet med det schweiziske firma har været meget anstrengt, fordi de enten har fået for sen betaling, eller også er regningerne slet ikke blevet betalt.

Svendborg Bugser har været på brobyggeriet over to omgange, første gang fra februar 2020.

Annonce

- Vi var der først nogle måneder, hvor vi assisterede med at passe en pram, så der kunne blive gjort klar til at få de store bropiller ned på havbunden. Men der opstod hurtigt problemer med betalingerne. Så da vi skulle starte op igen i august, krævede vi at få vores penge, og der blev lavet en afdragsaftale, og Tecnoterra lovede guld og grønne skove. Men der kom aldrig nogen penge, og i oktober valgte vi at stoppe, fortæller Niels Henriksen.

Svendborg Bugser er nu gået til Sø- og Handelsretten for at få deres penge.

Også Rasmus Tambour fra Vordingborg Bugser vil forsøge at få sine penge kradset ind med hjælp fra en advokat.

Vordingborg Bugser overtog arbejdet på vandet i oktober sidste år, da Svendborg Bugser havde fået nok. Men problemerne gentog sig hurtigt.

- Vi udlejede et skib og noget bemanding til Tecnoterra. Vi tager en dagstakst, og vi havde fået skrevet ind i vores kontrakt, at vi skulle have løbende betalinger forud. Men der gik ikke lang tid, før de stoppede med at betale. De lovede bankgaranti og alt muligt andet, men der skete ikke noget. Nu står vi og mangler 207.500 kroner. Vi bliver ved med at rykke for dem, men de er fuldstændig ligeglade, siger Rasmus Tambour, der er eneejer af rederiet Vordingborg Bugser.

Annonce

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro og har lige fra starten været ramt af skandaler om korruptionsanklager, konkurser og livsfarligt arbejdsmiljø.

I dag er byggeriet til 2,1 milliarder skattekroner domineret af store byggeselskaber fra blandt andet Italien og Portugal, der kommer med deres egen lavtbetalte arbejdskraft.

Fagbladet 3F har talt med Maurizio Piacentini, der er daglig leder af Tecnoterras aktiviteter på Storstrømsbo-projektet og sidder i direktionen i firmaets danske filial.

Han mener ikke, at Tecnoterra skylder de danske underleverandører penge, tværtimod beskylder han Vordingborg Bugser for afpresning.

- Det er normalt, at der er uenigheder om betaling på sådan et projekt, men de vælger at gå til pressen og lave problemer for os. Det er noget bullshit. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal svare dig på noget, lyder det fra Maurizio Piacentini.

Annonce

Spørgsmål: Det er et offentligt byggeprojekt til milliarder af skattekroner. Forstår du ikke, at de danske skattebetalere har en interesse i at kende til forholdene på byggeriet?

- Vi har allerede betalt vores leverandører millioner af kroner, og vi har altid betalt forud. Når vi har betalt bare en halv dag for sent, så har Vordingborg Bugser stoppet sejladsen, og det har kostet os tusinder af euro, så faktisk burde vi have krævet erstatning, siger Maurizio Piacentini.

Rasmus Tambour fra Vordingborg Bugser bekræfter, at rederiet endte med at indstille deres arbejde på Storstrømsbroen, fordi de ikke fik betaling.

- Vi havde aftalt nogle vilkår, som Tecnoterra igen og igen har set stort på. De har skiftevis hidset sig op og er kommet med alle mulige løfter, de ikke har kunnet holde. Så selvfølgelig stoppede vi med at sejle, det er helt inden for rammerne af vores kontrakt, siger han.

Vordingborg Bugser har også tilbudt et forlig på 60.000 kroner, men det har Tecnoterra trods flere rykkere aldrig svaret på, fortæller Rasmus Tambour.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Stressramte i Folketinget 18. april 2021 kl. 22.01

AF: TOM AHLQVIST

Venstre kan man stole på! 17. april 2021 kl. 15.44

AF: JOHN B. HANSEN

Pool Sommerhuse Marielyst 13. april 2021 kl. 23.44

AF: JOHN WENNERWALD

Radio Loud 11. april 2021 kl. 22.42

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

Annonce

ANNONCE