Annonce
Lokal nyt

Danske firmaer på Storstrømsbroen: Giv os vores penge

Arkivbillede Foto: Claus Hansen

To danske rederier står nu frem og kræver betaling for deres arbejde på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Vordingborg Bugser og Svendborg Bugser har tilsammen mere end en million til gode på det offentlige milliardprojekt, fortæller de to virksomhedsejere til Fagbladet 3F.

- Vi har næsten en million kroner, som vi kæmper for at få, siger Niels Henriksen, direktør i Svendborg Bugser, til Fagbladet 3F.

De to danske virksomheder, der har penge i klemme, har begge arbejdet for schweiziske Tecnoterra, der er en underleverandør til den italienske hovedentreprenør på brobyggeriet, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

De danske rederier har arbejdet for Tecnoterra i perioden februar 2020 til januar 2021 og fortæller samstemmende, at samarbejdet med det schweiziske firma har været meget anstrengt, fordi de enten har fået for sen betaling, eller også er regningerne slet ikke blevet betalt.

Svendborg Bugser har været på brobyggeriet over to omgange, første gang fra februar 2020.

- Vi var der først nogle måneder, hvor vi assisterede med at passe en pram, så der kunne blive gjort klar til at få de store bropiller ned på havbunden. Men der opstod hurtigt problemer med betalingerne. Så da vi skulle starte op igen i august, krævede vi at få vores penge, og der blev lavet en afdragsaftale, og Tecnoterra lovede guld og grønne skove. Men der kom aldrig nogen penge, og i oktober valgte vi at stoppe, fortæller Niels Henriksen.

Svendborg Bugser er nu gået til Sø- og Handelsretten for at få deres penge.

Også Rasmus Tambour fra Vordingborg Bugser vil forsøge at få sine penge kradset ind med hjælp fra en advokat.

Vordingborg Bugser overtog arbejdet på vandet i oktober sidste år, da Svendborg Bugser havde fået nok. Men problemerne gentog sig hurtigt.

- Vi udlejede et skib og noget bemanding til Tecnoterra. Vi tager en dagstakst, og vi havde fået skrevet ind i vores kontrakt, at vi skulle have løbende betalinger forud. Men der gik ikke lang tid, før de stoppede med at betale. De lovede bankgaranti og alt muligt andet, men der skete ikke noget. Nu står vi og mangler 207.500 kroner. Vi bliver ved med at rykke for dem, men de er fuldstændig ligeglade, siger Rasmus Tambour, der er eneejer af rederiet Vordingborg Bugser.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro og har lige fra starten været ramt af skandaler om korruptionsanklager, konkurser og livsfarligt arbejdsmiljø.

I dag er byggeriet til 2,1 milliarder skattekroner domineret af store byggeselskaber fra blandt andet Italien og Portugal, der kommer med deres egen lavtbetalte arbejdskraft.

Fagbladet 3F har talt med Maurizio Piacentini, der er daglig leder af Tecnoterras aktiviteter på Storstrømsbo-projektet og sidder i direktionen i firmaets danske filial.

Han mener ikke, at Tecnoterra skylder de danske underleverandører penge, tværtimod beskylder han Vordingborg Bugser for afpresning.

- Det er normalt, at der er uenigheder om betaling på sådan et projekt, men de vælger at gå til pressen og lave problemer for os. Det er noget bullshit. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal svare dig på noget, lyder det fra Maurizio Piacentini.

Spørgsmål: Det er et offentligt byggeprojekt til milliarder af skattekroner. Forstår du ikke, at de danske skattebetalere har en interesse i at kende til forholdene på byggeriet?

- Vi har allerede betalt vores leverandører millioner af kroner, og vi har altid betalt forud. Når vi har betalt bare en halv dag for sent, så har Vordingborg Bugser stoppet sejladsen, og det har kostet os tusinder af euro, så faktisk burde vi have krævet erstatning, siger Maurizio Piacentini.

Rasmus Tambour fra Vordingborg Bugser bekræfter, at rederiet endte med at indstille deres arbejde på Storstrømsbroen, fordi de ikke fik betaling.

- Vi havde aftalt nogle vilkår, som Tecnoterra igen og igen har set stort på. De har skiftevis hidset sig op og er kommet med alle mulige løfter, de ikke har kunnet holde. Så selvfølgelig stoppede vi med at sejle, det er helt inden for rammerne af vores kontrakt, siger han.

Vordingborg Bugser har også tilbudt et forlig på 60.000 kroner, men det har Tecnoterra trods flere rykkere aldrig svaret på, fortæller Rasmus Tambour.

  • Claus Hansen
    Arkivbillede Foto: Claus Hansen
Annonce
Guldborgsund

Camillas umulige kamp: 300 har takket nej

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Camillas umulige kamp: 300 har takket nej

Gedser

Fanget ved grænsen: Medbragte meget stort, kontant beløb

Sport

Jakob Larsen efter afklapsning: - Det blev mere grimt end nødvendigt

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Sport

NFH blev blæst ud af Boxen: Team Esbjerg i særklasse

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Nykøbing

Imponeret over kulissen: Se, hvad der er skabt på 13 år

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Nykøbing

Den største nogensinde: Elektrisk stemning og bølge i Boxen

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Nykøbing

Grillede 12 pattegrise før kæmpe-kamp

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

112

"Vi ved godt, at der engang imellem sker noget ved banegården"

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op