To af de tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er officielt blevet skubbet ud af kontrakten. Alligevel indtager de to selskaber stadig en markant hovedrolle i Storstrømsbroens danske selskab.
Fire ud af seks bestyrelsesposter i det danske selskab er således besat af ansatte fra topledelsen hos Condotte og Grandi Lavori Fincosit - GLF. Det viser en gennemgang, som Fagbladet 3F har lavet af bestyrelsens medlemmer.
Og det giver de to droppede firmaer mulighed for at påvirke alle store beslutninger på byggeriet af Storstrømsbroen, fortæller ekspert i selskabsret, Troels Lilja, der er lektor på Copenhagen Business School.
- De to selskaber sidder på fire af seks poster i bestyrelsen - og gør
man det, så har man reel indflydelse på, hvordan selskabet ledes og hvilke valg, der træffes, siger han.
Det er tre italienske selskaber, der er gået sammen om at bygge Storstrømsbroen i et såkaldt konsortium, kaldet SB JV.
Konsortiets danske pressetalsmand, Christian Lemvigh, erkender, at både Condotte og GLF stadig er en del af bestyrelsen for det danske selskab.
- Det er korrekt, at den nuværende sammensætning i bestyrelsen i SB JV afspejler de tre selskaber som bød på opgaven i udbudsfasen, siger han.
For to uger siden kom det ellers frem, at det italienske konsortiums hovedselskab, Itinera, vil bygge Storstrømsbroen selv.
Både Condotte og GLF er ifølge konsortiet sendt ud i mørket på brobyggeriet til 2,1 milliarder danske skattekroner, fordi de har rod i økonomien og er involveret i en række skandalesager.
Derfor har Itinera overtaget 99,98 procent af konsortiet og kun overladt 0,01 procent til hver af de to skandalefirmaer.
Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, er dybt forundret over, at Condotte og GLF stadig kan have nogen indflydelse på Storstrømsbroen.
- Det er jeg bestemt ikke tryg ved. Når to af firmaerne officielt er nedskrevet til 0,01 procent, men samtidig sidder på 4 ud af 6 bestyrelsesposter, er det jo problematisk.
Han påpeger, at det er bestyrelsen, der træffer alle store beslutninger for et selskab.
- Der skal jo ikke megen fantasi til at forestille sig, at bestyrelsen vil opskrive Condottes og GLF?s andel betragteligt, når lejlighed byder sig. Og så har man angiveligt inkompetente og kriminelle virksomheder indenfor i byggeprocessen. Hvordan Vejdirektoratet kan være tryg ved den konstruktion, er mig uforståeligt, siger Henning Hyllested.
Han frygter, at skattekroner fra byggeprojektet til 2,1 milliarder ender hos personkredsen bag de to italienske selskaber. En personkreds, der involverer familien til to tidligere topchefer i firmaerne, som begge er involveret i korruptionssager.
Hos Vejdirektoratet blander man sig ikke i, hvordan italienerne sammensætter deres firma.
- Hvordan bestyrelsen er sammensat er op til konsortiet uagtet, at to af de tre deltagende selskaber er nedskrevet til et ejerskab på 0,01 pct. Vi forholder os til, at Itinera ejer den resterende del af selskabet på 99,98 pct. og dermed kontrollerer og bestemmer i SB JV, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet oplyser også, at det italienske konsortium lever op til alle forberedelser og leverancer, der er aftalt på Storstrømsbroen indtil nu.