Der er skidt nyt fra DSB til pendlerne på Sydbanen. Helt frem til påske næste år vil der være udfordringer i myldretiden.
Det har ikke været let at være pendler på Sydbanen de seneste måneder, og nu fortæller DSB, at passagererne godt kan begynde at indstille sig på, at det vil fortsætte sådan helt frem til påske næste år.
I det seneste halve år har passagererne på strækningen mellem Nykøbing og København måttet beregne 15-35 minutters ekstra rejsetid, fordi der kører togbusser på strækningen mellem Næstved og Ringsted, da Banedanmark er ved at opgradere strækningen på skinnerne.
Efter planen skal det arbejde slutte om to måneder, sidst i november. Men nu oplyser DSB, at man ikke skal forvente, at alt så er godt derefter.
Banedanmark arbejder nemlig stadig med signalerne på Sydbanen, og ifølge DSB betyder det, at der vil køre færre og langsommere tog i myldretiderne frem til påske, som næste gang falder i den første uge af april næste år.
- Uden virksomme signaler er det kun muligt at køre ét tog ad gangen mellem Næstved og Ringsted, og det betyder, at vi er nødsaget til at aflyse de supplerende myldretidstog mellem Nykøbing F og Ringsted.
- Til gengæld vil vi gøre de tog, der kører på strækningen, så lange som muligt, forklarer informationschef i DSB Tony Bispeskov i en pressemeddelelse.
Med undtagelse af morgenens første tog kører de fem efterfølgende supplerende myldretidstog kun mellem Ringsted og København H.
DSB vil lade de afgange, der ellers var hurtigtogs-afgange, standse ekstraordinært i Eskilstrup, Nørre Alslev, Lundby og Glumsø, og dermed bliver rejsetiden på hurtigtogene op til cirka et kvarter længere mellem Nykøbing og København H.
En del af den varslede forsinkelse skyldes også, at togene på grund af signalarbejdet ikke kan køre så hurtigt, som de ville under normale omstændigheder.
- Når Banedanmark genåbner strækningen mellem Næstved og Ringsted efter 30. november, er det med højest 120 km/t, og det indebærer en mindre rejsetidsforlængelse på tre til fem minutter isoleret set, men så har vi også opbrugt næsten hele den buffer, der altid er indlagt i køreplanen, så det er sværere at indhente selv mindre forsinkelser, siger Tony Bispeskov.