Stendumper og tre store pramme på vej mod Rødbyhavn. Det er fortroppen på en flåde af mindst 14 specialfartøjer til etableringen af arbejdshavn.
FEMERN BÆLT I løbet af maj kommer stendumperen "Fede Fetsy" og tre store pramme til Rødbyhavn for som de første specialfartøjer at tage fat på det, der bliver Europas største arbejdshavn øst for Rødbyhavn. Det er her, råmaterialerne til den kommende tunnel skal sejles ind - og ud igen i form af de tunnelelementer, der skal sænkes ned i bæltet.
"Fede Fetsy" lever med sine 60 meter i længden og 20 meter i bredden i høj grad op til sit navn. Stendumperen skal placere de tusindvis af granitblokke, som bliver til nye moler 500 meter ud fra kysten.
- Molerne skal skærme arbejdshavnen mod den daglige belastning fra bølgerne og kunne holde til stormvejr langs den lollandske kyst under tunnelbyggeriet. Der er brug for kvalitet til opgaven, og det får vi fra de norske stenbrud, hvor granitblokkene i disse uger sprænges direkte ud af fjeldet, inden de sejles ned til os, fortæller projektchef Pedro da Silva Jørgensen, Femern A/S.
Samtidig klargøres i Holland flere pramme og andre sejlende maskiner til havnebyggeriet.
Første store gravemaskine, "Simson", bliver lige nu udrustet med specialudstyr til opgaven i Femern Bælt. Det er et monster på 68 gange 23 meter med en skovl, der når 30 meter ned, og tager 34 kubikmeter materiale med op.
- 300 fyldte trillebøre i et snuptag, fortæller Femern A/S.
"Simson" skal udgrave arbejdshavnens bassin og sejlrende. Materialet bliver derefter fragtet på pramme ind til det kommende sydlollandske forland.