cookie-og-privatlivspolitik
Direktør for Femern Belt Development Stig Rømer Winther glæder sig over tirsdagens afgørelse fra Tyskland.
Direktør for Femern Belt Development Stig Rømer Winther glæder sig over tirsdagens afgørelse fra Tyskland.
Foto: Anders Knudsen

Lokal nyt

Femern-afgørelse vækker jubel

Den tyske forfatningsdomstol afviser samtlige klager over Femern-byggeriet.




03. november 2020 kl. 14:00 Af David Arnholm, John Karlsen, Ritzau

Annonce

FEMERN Forvaltningsdomstolen i Leipzig har tirsdag afvist alle klager over den tyske godkendelse til Femern-forbindelsen, som skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern. Dermed kan byggeriet begynde på tysk side. Det skriver ZDF og nyhedsbureauet dpa.

Afgørelsen glæder selvsagt direktøren for Femern Belt Development, Stig Rømer Winther.

- Det er helt vildt - og over alle forventninger. Det her giver anledning til et stort skulderklap til folkene fra Femern A/S - de har gjort deres arbejde dygtigt, siger han til Folketidende.dk

Også borgmester Holger Schou Rasmusen (S) fra Lolland Kommune glæder sig.

- Der er smil fra øre til øre - det kan simpelthen ikke komme højere, siger han til Radio SydhavsØerne og tilføjer, at han er glad for - og overrasket over - at afgørelsen blev så klar:

- Hvis man sammenligner det her med en fodboldkamp, så var det vel en sejr, der hed 5-0, siger han.

Holger Schou Rasmussen tilføjer, at der nu kan komme fuld tryk på byggeriet.

- Nu er der ingen tvivl om, at der virkelig, virkelig kommer tryk på i Lolland Kommune, og at vi skal være oppe på dupperne for at følge med. Vi glæder os til opgaven og til fremtiden, siger han og tilføjer, at byggeriet ventes at udløse 5.000 arbejdspladser om året på Lolland.

Retssagen har handlet om den tyske godkendelse af Femern-forbindelsen, som blev givet i 2019. I Danmark blev der givet grønt lys allerede i 2015.
Men i Tyskland har der været utilfredshed med godkendelsen fra flere sider. En række klager er blevet behandlet ved domstolen i Leipzig i slutningen af september og starten af oktober.

Udfaldet af retssagen er afgørende for, at byggeriet af Femern-forbindelsen kan starte i Tyskland.

Klagerne har været miljøorganisationer, rederier, Femern kommune og en landmand.

En af klagerne er Scandlines, der sejler mellem Rødby og Puttgarden og efter planen også vil fortsætte, når tunnelen står klar.

Rederiet er utilfreds med de planlagte adgangsveje ned til havnen, som ifølge Scandlines vil gøre det besværligt for biler og lastbiler at køre ned til færgen, den dag tunnelen står klar.

For miljøorganisationen Nabu er utilfredsheden gået på beskyttelsen af natur og dyreliv - herunder rev og sandbanker, hvor der bor sæler og marsvin.

Men klagerne har altså ikke fået medhold hos domstolen og dommer Wolfgang Bier, som brugte omkring 45 minutter på at læse afgørelsens præmisser op tirsdag eftermiddag.

Hos Scandlines, der altså var en af klagerne, mødes afgørelsen med lettelse, skrier rederiet i en pressemeddelelse:

- Vi er lettede over, at den store og bureaukratiske proces nu når til vejs ende. Vi skal stadig vente cirka fem måneder på at modtage forvaltningsdomstolens skriftlige begrundelse, men kan helt overordnet sige, at vi glæder os til at koncentrere os om en almindelig hverdag. Forhåbentlig også en hverdag hvor danske politikere ikke ser os som roden til alt ondt og bedre kan engageres i vores spændende miljøtiltag, siger Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines’ CEO.

Uden at have læst begrundelsen glæder Scandlines sig specifikt over, at sikkerheden til søs er blevet taget i betragtning i og med, at Scandlines’ færger har fået prioritet over de pramme, Femern A/S transporterer udgravningsmateriale i. Desuden glæder rederiet sig over, at Femern A/S kan afspærre meget mindre af Femern Bælt under byggeriet.

Ligeledes er Scandlines meget tilfreds med, at Femern A/S skal afstemme alle tiltag med de tyske myndigheder, så alt bliver gjort ordentligt og redeligt under hensyntagen til tysk lov og ret.

- Vi ønsker dog stadig en mere ligeværdig vejadgang til færgehavnen i Puttgarden. Det aktuelle forslag er en marginal justering for os og stadigvæk en massiv nedgradering i forhold til i dag og til klar fordel for vores statsejede tunnelkonkurrent. Vi vil derfor fortsat kæmpe for lige adgangsveje til tunnel og færger – både lokalt og i EU. Det kan ikke passe, at Femern A/S kan designe en ringe adgang til vores havn, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Der er endnu ikke fastsat en dato for byggestart i Tyskland. Transportministeriet meldte i april ud, at byggeriet efter planen kan begynde på tysk side i 2022.

På dansk side er arbejdet på projektet allerede i gang i Rødby. Her er en stor arbejdshavn ved at tage form.

Fra årsskiftet udvides arbejdet blandt andet med anlæggelsen af en fabrik.

Den skal fremstille de betonelementer, som tunnelen bygges med.
Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang tunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.
Forbindelsen vil forkorte rejsetiden i bil til 10 minutter fra de nuværende 45 minutter med færgen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: NILS JØRGENSEN

Torvet Nykøbing 16. november 2020 kl. 16.03

AF: JOHN WENNERWALD

Goddag til kontantløst samfund 15. november 2020 kl. 21.43

Annonce