Lokale kommuner investerer i at få udbytte af materialerne fra den gamle Storstrømsbro.
Når den gamle Storstrømsbro fra 1937 rives ned, skal materialerne ikke bare køres på lossepladsen. I stedet skal de bruges som et aktiv, der skal have de bedst mulige afledte effekter - eksempelvis i form af nye arbejdspladser.
Det er ambitionen hos Guldborgsund og Vordingborg kommuner, som har indledt et samarbejde med Vejdirektoratet og arkitektfirmaet ByogLandskab i Nakskov om at realisere det mål. Mere præcist er der skabt et projekt til 400.000 kroner, som Vejdirektoratet finansierer halvdelen af, mens de to kommuner hver bidrager med 100.000 kroner. Den del har Vordingborg Kommunes udvalg for turisme, udvikling og erhverv godkendt forleden.
Den gamle bro består af en lang række materialer, der vil kunne gøre gavn i andre projekter. Der er stål fra overbygningen, beton fra pilleskafterne og fundamentet, granit fra pillefødderne samt andet materiale fra landanlæggene. Målet er blandt andet, at de materialer skal bruges i nærområdet til cykelstier og forskellige former for klimatilpasninger i havne og kyster på Lolland-Falster og Sydsjælland, eksempelvis til at forstærke digerne.
En anden idé er at bruge betonen til at skabe nye rev i Storstrømmen. I flere generationer er der nemlig fisket sten her, og det har begrænset fiskeynglen i området.
"I tilknytning til dette skal det vurderes nærmere, om og i givet fald hvordan der kan udvikles forskning omkring den maritime fødevareproduktion, og hvordan turismen kan styrkes og udvikles i tilknytning hertil", står der i grundlaget for samarbejdet mellem kommunerne og Vejdirektoratet.
Turisme-vinklen kan blandt andet handle om at bruge materialerne til at bygge den pier - en stor badebro - der er planlagt ved Marielyst.
Af arbejdsgrundlaget fremgår det også, at målet er at udvikle forskellige metoder, der også kan anvendes ved andre store infrastrukturprojekter. Fremtiden vil nemlig byde på mange udtjente bro- og betonkonstruktioner, som skal bortskaffes, vurderer parterne, som håber at finde løsninger, der kan håndtere de mange materialer på en billigere måde end ellers.
"Det skal beskrives nærmere, hvordan materialerne kan anvendes til nye fiskerirev, og hvordan de kan akkumulere nye, varige, lokale arbejdspladser igennem forskning, fiskeproduktion på kunstige rev og øget turisme", står der også. Mere konkret skal arbejdet munde ud i et idékatalog, der beskriver potentialerne i at genanvende de mange materialer.
- Der er jo en del af materialerne fra den gamle bro, som er forurenede. I stedet for at deponere dem er det oplagt sammen med Refa at se på, hvordan de kan håndteres, så de ikke længere er forurenede, fortæller Philip Rasmussen og forklarer, at det eksempelvis kan handle om at varmebehandle materialerne.
Efter planen er det en gang i 2023, at den nye Storstrømsbro tages i brug, så arbejdet med at nedrive den gamle kan gå i gang.