En telefonoptagelse vækker vrede i Krifa.
Krifa og Det Faglige Hus er røget i totterne på hinanden.
En optagelse med en telefonsælger fra Det Faglige Hus har vækket Krifa-formand Søren Fibiger Olesens vrede. Han mener, Det Faglige Hus bruger løgn om andre fagforeninger som salgsmetode. I den anden lejr beskylder Det Faglige Hus Krifa for bagvaskelse. Det skriver Avisen.dk.
- Det Faglige Hus lyver om os, og det vil jeg ikke stå model til. De siger, Krifa kun vil føre faglige sager, hvis vi er 100 procent sikre på at vinde, og man betaler det allerhøjeste kontingent. Det er forkert. De siger også, at kontingentkroner går til religiøst arbejde. Det er også forkert, siger Krifa-formand Søren Fibiger Olesen til Avisen.dk.
Han er så rasende, at han har skrevet til erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) med et ønske om, at fagforeninger fremover skal omfattes af markedsføringsloven.
- Påstande og løgne har ind imellem en karakter, der vil svare til, at Arla i deres reklamer fortæller, at du bliver syg af at drikke konkurrenternes mælk. En sådan adfærd ville næppe accepteres på noget andet område, hedder det i Krifas brev til ministeren med henvisning til Det Faglige Hus' metoder. Krifa-formanden har også henvendt sig direkte til Det Faglige Hus med en klar opfordring om at ændre deres salgsmetoder. Uden held.
Det har ikke været muligt at få en kommentar til kritikken fra Det Faglige Hus' formand, Johnny Nim. Organisationen henviser til et brev, der mandag blev sendt til erhvervsminister Rasmus Jarlov (K). Heri undrer Johnny Nim sig over Krifas 'holdningsskifte' og henviser til, at Krifa selv har gjort flittigt brug af telemarketing for at hverve medlemmer.
- Der har gennem årene været flere sager, hvor vi efter gennemlytning af optagelser med Krifa-sælgere har reageret skarpt over for Krifa. Her var der ikke blot tale om brud på god markedsføringsskik, men decideret bagvaskelse, skriver Johnny Nim.
I en række artikler har Ugebrevet A4 og Avisen.dk beskrevet Det Faglige Hus' brug af telefonsælgere. Artikler der har skabt politisk debat om rimeligheden i, at fagforeninger ikke skal overholde markedsføringsloven. En aktindsigt til Forbrugerombudsmanden viser, at 24 borgere det seneste år har klaget til Forbrugerombudsmanden over Det Faglige Hus.
Til sammenligning har ingen klaget over de to største fagforbund 3F og HK, mens kun et par har klaget over Krifa.
Borgerne klager over, at de bliver ringet op af telefonsælgere, selv om de har tilmeldt sig Robinsonlisten. En liste, der betyder, at man ikke vil kontaktes af telefonsælgere. I brevet til erhvervsministeren forklarer Johnny Nim opkaldene med, at borgerne ændrer navn eller adresse og dermed 'smutter' gennem organisationens filtre.
De mange borger-klager har fået et flertal uden om regeringen til at kræve reglerne ændret, så fagforeningerne tvinges til at respektere et 'nej tak' til telefonsalg - for eksempel ved at komme ind under markedsføringsloven. Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).