Efter nedlæggelse af busruter og ændringer i DSB's køreplan indsætter Nykøbing Katedralskole skolebus, så elever kan komme hurtigere hjem
Hvis Jakob Heyn havde bil - og kørekort - til rådighed, ville de 24 kilometer mellem Nykøbing Katedralskole og hjemmet i Vålse tage ham 25 minutter at tilbagelægge.
Men det er af gode grunde ikke en mulighed for den 17-årige katedralskole-elev. Derfor bruger han ofte tre timer dagligt på at komme til og fra gymnasiet med offentlig transport.
De to timer alene på hjemturen grundet ventetid på bus eller tog til Nørre Alslev Station, hvor han igen ofte må vente på næste ringrute-bus til Vålse.
- Hvis jeg har fri klokken 15, er jeg hjemme klokken 17, efter DSB ændrede en togafgang fra 15.15 til 14.59, og busrute 734 i vinter blev nedlagt.
- Det giver selvfølgelig problemer i forhold til aktiviteter efter skoletid. Fritidsjob kan jeg ikke få til at hænge sammen, når jeg er så sent hjemme, siger han.
Den situation står ikke kun Jakob Heyn i, faktisk har katedralskole-elever begrundet udmeldelse med for lang transporttid.
Derfor har Nykøbing Katedralskole nu indsat en bus, som hver dag klokken 15.05 kører elever til Nørre Alslev, så de kan nå ringrute-bussen, som afgår klokken 15.30 og kører det nordlige Falster rundt.
30 elever er tilmeldt, fortæller rektor Kirsten Danving.
- Nogle af vores nordgående elever, for eksempel elever fra Eskilstrup, Nørre Alslev og det vestlige Falster har al, al for lang transporttid. Nogle bruger op til fire timer om dagen. Det er alt for voldsomt. Jeg kan ikke stå inde for, at elever skal bruge flere timer på at komme hjem, så nu prøver vi at hjælpe om eftermiddagen.
- Vi ved, at nogle elever er stoppet, fordi transporttiden er for lang. Hvor mange tør jeg ikke sige, men sådan en detalje må ikke hindre unge i at få en uddannelse, siger Kirsten Danving.
Hun ønsker ikke at oplyse, hvad buskørslen koster skolen, men siger, at udgiften på årsplan er tjent ind på de tabte indtægter, tabet af tre elever ville medføre.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed