Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering beder om en forklaring.
LOLLAND I Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet er man ikke imponeret over arbejdsgangene i Jobcenter Lolland.
Det fremgår af en decisionsskrivelse, som styrelsen har sendt til Lolland Kommune, og som blev sat på dagsordenen ved det seneste møde i social- og arbejdsmarkedsudvalget.
- Nej, det er bestemt ikke godt, og her bliver vi nødt til at stramme op, siger formanden for udvalget, Vibeke Grave (S).
Styrelsen, der kaldes STAR, vurderer, at det er kritisabelt, at der igen er revisionsbemærkninger på områderne ledighedsydelse, sygedagpenge og jobafklaring om henholdsvis forsinkelse i forelæggelse i rehabiliteringsteamet og generel forsinkelse i opfølgningen.
Der er desuden revisionsbemærkninger på området revalidering vedrørende rettidighed.
- Det er ministeriets opfattelse, at der ikke foreligger en dækkende redegørelse for initiativer, som skal rette op på sagsbehandlingen, hedder det i decisionsskrivelsen. Derfor har STAR udbedt sig en detaljeret redegørelse fra kommunen om hvilke initiativer, der er eller vil blive iværksat for at rette op på sagsbehandlingen indenfor ovennævnte områder.
Lover forbedringer
Som svar på kritikken lyder det fra Lolland Kommune, at Jobcenter Lolland har fokus på rettidighed i alle sagstyper og arbejder løbende på at sikre, at der ikke opstår forsinkelser i sagsbehandlingen. Sektor for Social og Arbejdsmarked har fremsendt en detaljeret redegørelse til STAR, hvor Jobcentret gør rede for de initiativer, der allerede er iværksat, og de initiativer, som Jobcentret har planlagt for at rette op på sagsbehandlingen.
Der vil blive en udvidelse i antallet af møder i rehabiliteringsteamet for at sikre, at frister overholdes,.
Alle samtaler skal registreres korrekt. Fejlregistrering bidrager til, at rettidighed ikke overholdes, selvom den faktiske samtale har fundet sted. Den er blot registreret forkert.
Styrelsen har også kritiseret området tilskud til hjælpemidler og befordringsgodtgørelse.
Her har jobcentret lovet at arbejde løbende på at sikre den nødvendige kvalitet i sagsbehandlingen.
Styrelsen slutter decisionsskrivelsen med en særdeles skarp bemærkning om, at man går ud fra, at kommunen har rettet samtlige fejl.
- Styrelsen understreger, at det er en forudsætning for at få udbetalt statsrefusion, at udgifterne er afholdt efter reglerne, hedder det slutteligt i skrivelsen.
I arbejdsmarkedsudvalget tog man den skarpe kritik til efterretning.
Sagen skal behandles i byrådet, hvor Vibeke Grave forventer, at der også vil foreligge kritik af sagsbehandlingen i jobcentret.
- Det er et område med rigtigt mange regler og forordninger, som kan være komplicerede, men selvfølgelig skal vi følge de regler, der er, siger formanden for social- og arbejdsmarkedsudvalget.
Beskæftigelsesministeriet kritiserer Jobcenter Lolland for:
Gentagne revisionsbemærkninger på områderne ledighedsydelse, sygedagpenge og jobafklaring.
Generel forsinkelse i opfølgning.
Manglende rettidighed vedrørende revalidering.
Området tilskud til hjælpemidler og befordringsgodtgørelse er ikke blevet administreret i overensstemmelse med lovgivningen.
Der er konstateret mangelfuld kontrol i forretningsgange.