En nyerhvervelse i millionklassen er købt med støtte fra Fuglsang Kunstmuseums Venner, Augustinus Fonden og Ny Carlsbergfondet.
FUGLSANG Det var kærligheden, der bragte Vilhelm Hammershøi til Lolland-Falster i slutningen af 1800-tallet, for her boede hans forlovede, købmandsdatteren Ida Ilsted, i Stubbekøbing.
Men udover at være betaget af en kvinde, forevigede Hammershøi også egnens landskaber.
Det er netop sådan et landskabsmaleri i de velkendte hammerhøiske gråtoner, Fuglsang Kunstmuseum nu har erhvervet.
- Det har længe været vores store ønske at finde et kvalitetslandskab af Vilhelm Hammershøi til samlingen på Fuglsang Kunstmuseum. Med dette fremragende lille værk kan vi fortælle en lokal historie om Hammershøi og hans Ida. Samtidig har maleriet alle de kvaliteter, vi elsker hos Hammershøi - de lidt tågede overflader, der giver hans værker en drømmende karakter. Det er vigtigt, at væsentlig kunst af national betydning også findes udenfor storbyerne, og her har vi fået en perle, der kan glæde vores gæster fra nær og fjern, skriver museumsdirektør Anna Schram Vejlby i en pressemeddelelse.
Motivet med trægruppen i baggrunden og den lille landtange, der strækker sig ud i vandet, indgår i rækken af landskaber, som Hammershøi malede fra Falster i perioden.
Værket har indtil dette forår været i privateje i Schweiz hos en dansk familie, hvis forfædre antageligt har købt maleriet af kunstneren selv omkring århundredeskiftet.
Der er derfor tale om, at værket vender hjem til Danmark, kommer ud af privatsamlingens lukkede rum og nu kan blive til gavn for offentligheden.
Det sker med generøs støtte fra Fuglsang Kunstmuseums Venner, Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden.
For Fuglsang Kunstmuseum er det nye landskabsmaleri særligt interessant, fordi det viser en anden side af Hammershøi og føjer sig til museets bybillede fra London af samme kunstner.
Desuden bliver nyerhvervelse et "indgangsværk" til museets samlinger, der er bygget op om det danske landskab - både gennem sin placering og sin samling.
"Landskab (Falster)" vil indgå i museets fortsatte fortælling om dansk landskabsmaleri, som udgør et mangeårigt og fortsat indsatsområde for museets erhvervelser.
Kunstværket er erhvervet med tilskud fra Fuglsang Kunstmuseums Venner, Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden.
Publikum kan se maleriet på museet fra 19. maj klokken 11.
Læs mere i papirudgaven af Folketidende onsdag.