Ikke mange bilister kan svare ja til spørgsmålet, og det skaber utryghed når andre biler kører uden lys.
I en ny undersøgelse, som dataleverandøren Userneeds har gennemført for Rådet for Sikker Trafik, siger hele syv ud af ti bilister, at de inden for de sidste tre måneder har oplevet andre bilister, som kørte med baglygterne slukket, selvom det var mørkt eller tåget. 12 procent af de adspurgte svarer desuden, at de har oplevet en kritisk situation, fordi en anden bilist ikke havde lys i baglygterne.
- Det kan skabe utryghed og i værste fald farlige situationer, når man kommer kørende og pludselig opdager en bil foran sig, der var skjult af snevejret eller tågen. Det er vigtigt, at man husker at få tændt baglygterne og reagerer, hvis bilister bagved begynder at blinke med lyset. Så er det formentlig fordi ens bil er helt mørkelagt bagpå, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Også i politiet nikker man genkendende til, at danske bilister er dårlige til at tænde lyset.
- Selvom moderne biler i høj grad er automatiserede, skal man altså stadig huske at tjekke, om bilen tænder baglyset af sig selv. Det handler om sikkerhed, for det er ofte meget sværere for andre bilister at få øje på en bil med slukkede baglygter, og det skaber farlige situationer, siger Christian Bertelsen, presseansvarlig i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Er man glemsom af natur, kan man få sit værksted til at tænde lygter permanent. Det koster omkring 1500 kroner. Til gengæld koster en bøde for kørsel uden lys 1000 kroner per overtrædelse.