Den store flåde af dobbeltdækkertog, som blandt andet kører på Sydbanen, bliver alligevel ikke opgraderet.
I sensommeren 2018 meldte DSB ud, at både IC3-, IR4- og dobbeltdækkertog skulle renoveres for en kvart milliard kroner. Men de planer er nu skrinlagt, skriver Politiken.
- Desværre vi nødt til indtil videre at udskyde opgraderingen af dobbeltdækkerne. Forklaringen er, at vi står over for mange investeringer i DSB. Dem er vi nødt til at prioritere. I første omgang har vi trykket på pauseknappen, og så må vi se, hvordan det sidenhen ser ud, siger Aske Wieth-Knudsen.
Meningen var ellers, at dobbeltdækkerne skulle have haft skiftet det interiør, som er af stof og togvognene skulle have haft nye piktogrammer.
Tilbage i 2018 var begrundelse for opgraderingen ifølge DSB, at give de rejsende en god totaloplevelse.
Men nu har man i stedet vurderet, at togvognene ikke er så slidte endda
- Vi har vurderet, at de (dobbeltdækkertogene, red.) er i en stand, der er så god, at de godt kan køre lidt længere med almindeligt vedligehold. De behøver ikke en total opgradering lige nu, siger Aske Wieth-Knudsen til Politiken.
Den beslutning er formand for Pendlerklubben Lolland-Falster Tanja Beckmann Sørensen ikke enig i.
- Hvis DSB synes, at standarden er god, så er der nogen, der har en meget lav standard, siger hun til Politiken.
- Det største problem er, at det signalerer en nedprioritering af Sydbanen. Helt ærligt, så synes jeg, at man udsulter os. At man ikke opgraderer nu, er et principielt problem, fordi besparelser igen går ud over Sydbanen, siger Tanja Beckmann Sørensen til Politiken.
- Samtidig kan jeg konstatere, at det beløb DSB sparer på at udskyde opgraderingen, er magen til det beløb, som de sidste år brugte på at indsætte togbusser for at sikre transport ved spor- og anlægsarbejde - som Banedanmark stod for planlægning af, skriver Tanja Beckmann Sørensen på den lokale pendlerklubs Facebook profil.
Hos DSB er man forstående, men nedprioriteringen ligger fast, siger Underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen til Politiken.