Busrute har et stabilt passagertal og har faktisk oplevet stigende interesse i år på grund af Banedanmarks omfattende sporarbejde.
NYKØBING John's Bus har i nu 10 år fragtet passagerer mellem Nykøbing og Odense på Rute 800 via Spodsbjerg-Tårs-overgangen.
Da Movia i 2010 valgte at indstille driften af ruten, der havde eksisteret i 25 år, valgte John Jalkiewicz, direktør i John's Bus, som er en del af John's Turistfart, dagen efter at genoptage driften.
- For Movia var ruten en underskudsforretning, men de havde også otte afgange hver dag i hver retning. Vi gik ind og kiggede på, hvornår på dagen der var flest passagerer, og så lavede vi det om til en afgang hver vej på hverdage og to afgange fredag og søndag, fortæller John Jalkiewicz.
Her under corona-pandemien køres der dog en gang hver vej alle ugens dage.
Rute 800 har ifølge busdirektøren et stabilt passagertal og har faktisk oplevet stigende interesse i år på grund af Banedanmarks omfattende sporarbejde på Ringsted-Femern-banen.
- Det har absolut givet os flere passagerer. Når der kommer sporarbejde, kan vi se det på tallene med det samme, fortæller John Jalkiewicz.
Passagerer og fragt
Blandt passagerer på ruten er en del ældre, unge mennesker, efterskoleelever og delebørn.
- Vi har delebørn ned til otte år med bussen. Forældrene kan trygt lade børnene rejse med os, og så slipper de for, at børnene skal skifte flere gange mellem tog og togbusser, forklarer busdirektøren.
Derudover fragter John's Bus også pakker, bagage og cykler med for både private og virksomheder.
- Vi har blandt andet pakker med reservedele til biler med, så det minder lidt om, hvordan man fragtede pakker i gamle dage, siger han.
For nogle år tilbage forsøgte Movia sig med en rute mellem Nykøbing og Tårs, men den er droppet igen. Rute 800 har derfor i de forgangne 10 år hvilet på et stabilt grundlag.
- Der blev skiftet færgeselskab for nogle år siden, men det har ikke ændret så meget. Færgedriften er stabil, og jeg tror kun, vi har haft 15 aflysninger på grund af indstillet færgedrift på 10 år, fortæller John Jalkiewicz.
Hvis han skal kigge 10 år frem, tror han også, at Rute 800 eksisterer til den tid.
- Sejltiden kan måske endda være halveret med et fremskudt færgeleje ved Tårs, som der er planer om, siger busdirektøren.
Solceller på taget
Bussen på Rute 800 er blandt de nye hybridbusser hos John's Turistfart, som har fået monteret solceller på taget.
- Med solcellerne sparer vi 5-10 procent på diesel på hver tur, fortæller John Jalkiewicz.
10-årsjubilæet bliver markeret lørdag 12. december med en forfriskning på turen til passagererne.