cookie-og-privatlivspolitik
Det vigtigste for Sax-Trans i forhold til Spodsbjerg-Tårs-overfarten er, at taksten kommer ned, så den matcher prisen på Storebælt.

6

Billeder

Det vigtigste for Sax-Trans i forhold til Spodsbjerg-Tårs-overfarten er, at taksten kommer ned, så den matcher prisen på Storebælt.
Foto: Claus Hansen

Lokal nyt

Kaffeklubben samler argumenter

Forud for forhandlinger om infrastruktur-projekter besøgte Kaffeklubben Sax-Trans i Sakskøbing




10. december 2019 kl. 12:02 Af David Arnholm

Annonce

LOLLAND-FALSTER En gang i det nye år - måske til marts - vil transportminister Benny Engelbrecht (S) indkalde til forhandlinger om statens investeringer i veje, broer og andre infrastrukturprojekter. Og til den tid vil de lokale folketingsmedlemmer være klar til at argumentere for, at projekter fra Lolland-Falster prioriteres højt.

Det drejer sig blandt andet om opgraderingen af Rute 9 og det fremskudte færgeleje i Tårs, og for at blive klædt på til de forhandlinger - som også kommer til at foregå internt i de enkelte partier - besøgte Kaffeklubben i går Sax-Trans i Sakskøbing.

Den store vognmandsvirksomhed har jo om nogen brug for en god infrastruktur, så virksomhedens omkring 60-70 blåfarvede lastbiler kan komme ud med fragt til kunderne.

Direktør Flemming Werner Jensen tog da også gerne imod Kasper Roug (S), Lennart Damsbo-Andersen (S), Marcus Knuth (K) og René Christensen (DF).

- Hvis I trænger til nogle input, så skal jeg satme nok fortælle jer, hvordan verden ser ud, sagde han i bramfri vognmandsjargon.


Fremskudt færgeleje

Først på dagsordenen var forslaget om et fremskudt færgeleje, der kan reducere sejltiden mellem Lolland og Langeland. Et projekt, som Kaffeklubben er parat til at kæmpe for.

- Det vil være rigtig godt, hvis I kan få opdateret færgeforbindelsen. Men det vigtigste er prisen, lød vurderingen fra vognmanden, der i marts meldte ud, at Sax-Trans droppede færgeruten, efter at taksten var blevet sænket på Storebæltsbroen.

Skal lastbilerne vende tilbage til færgen, skal det være omkostningsneutralt - prisen skal altså sænkes, så den matcher prisen på broen. Og det må der være basis for, sagde han med henvisning til, at færgen mistede omkring en million kroner om året på, at Sax-Trans nu foretrækker broen.

- Jeres vælgere giver da for meget for at tage den færge, hvis de har råd til at sige farvel til en million, sagde han til de fire folketingsmedlemmer.

Men det fremskudte færgeleje vil også kunne føre til lavere billetpriser, fordi færgen vil blive mere attraktiv og driften mere effektiv, hvis der bliver afgange hver halve time, argumenterede politikerne.

Flemming Werner Jensen tvivler dog på, at Christiansborg kan finde den nødvendige milliard kroner til projektet de første mange år. Men de lokale politikere er mere optimistiske.

- En milliard er mange penge, men det er til at håndtere, sagde René Christensen og påpegede, at det lykkedes at få afsat fire milliarder kroner til en ny Storstrømsbro.

Og hvis beregningerne viser, at der er god samfundsøkonomi i projektet, så plejer Folketinget at være velvilligt, tilføjede han.

Men Flemming Werner Jensen vendte tilbage til spørgsmålet om prisen.

Han undrede sig over, at Sund & Bælt ikke går op i at få prisen ned på færgeoverfarten, så den matcher brotaksten.

- De tænker bro, før de tænker færge, ræsonnerede han.

Men Lennart Damsbo-Andersen refererede tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) for, at spørgsmålet om, hvorvidt Sund & Bælt skal øge tilskuddet til færgen, er politisk.

- Hvis ministeren siger "nu gør I det", så gør de det, opsummerede han.


Rute 9 og Femern

De lokale politikere er også enige om, at det ikke kun handler om strækningen over vandet, men om at opgradere hele Rute 9 fra Falster til Fyn.

- Det handler om Lolland-Falsters udviklingsmuligheder, og de hænger sammen med ordentlige forbindelser, sagde Lennart Damsbo-Andersen, og René Christensen tilføjede, at den nye regering forhåbentlig - ligesom den gamle - vil prioritere at få lavet en omfartsvej ved Nørreballe.

Den kommende Femern-forbindelse blev selvfølgelig også vendt. Flemming Werner Jensen fortalte, at Sax-Trans to-tre gange om ugen kører til Hamborg - også selv om det i dag er en underskudsforretning at gøre det.

- Vi venter på Femern, for vi vil fandme være de første. Og nu har vi efterhånden tabt så meget på det, at nu må vi for fanden blive ved! bemærkede han.

Og så benyttede han lejligheden til at fortælle politikerne, at de bør holde et vågent øje med, om PostNord kanaliserer statsstøtte til befordringen af breve over i selskabet PostNord Logistics.

Det konkurrerer med firmaer som Sax-Trans om at transportere gods og tilbyder - med Flemming Werner Jensens ord - nogle ublu rabatter.

- Det er fuldstændig forrykt, og det er satme vigtigt, I holder øje med det, for det ødelægger vores forretning, sagde han.

- Der er enighed om i Transportudvalget, at det skal der virkelig holdes øje med, forsikrede Lennart Damsbo-Andersen.

Sådan gik snakken, inden det var tid for politikerne til at bryde op.

- Kør forsigtigt, lød afskedssalutten fra Sax-Trans-bossen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God og sikker sommerferie! 12. juli 2020 kl. 22.42

AF: KENNETH WINTHER

Katastrofe kurs 12. juli 2020 kl. 22.03

AF: TOM AHLQVIST

Det Falsterske Diges holdbarhed 12. juli 2020 kl. 20.57

AF: MARTIN WOUTERS

vedr. flere turister i… 11. juli 2020 kl. 08.51

AF: JOHN WENNERWALD

Gratis tandlæge til alle 05. juli 2020 kl. 21.02

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

Annonce