Disney, Apple og Facebook vil skabe krig på markedet for internet tv.
Kampen om de mange streamingkunder skærper til. Flere af de store tjenester som Viaplay, TV 2 Play og Netflix opruster i Danmark med massive investeringer, mens nye streamingtjenester melder deres ankomst med rekordlave priser. Det skriver Finans.
For få dage siden gik den amerikanske mediekæmpe NBC Universal ind i Danmark med streamingtjenesten, Hayu, som satser på reality-tv til en pris på 49 kr./mdr.
I 2019 vil Disney lancere sin egen tjeneste, ligesom Apple og Facebook er også på vej ind på markedet. Begge med investeringer i originalt indhold på ca. 1 mia. dollars i 2018.
Konkurrencen er nu så hård, at et da vil komme under prispres de kommende år, vurderer insigt director i mediebureauet IUM, Thomas Hefting, der netop har lavet en stor analyse af det danske marked.
- Det virker uundgåeligt, at det nuværende prisniveau for streamingtjenester bliver presset, når flere udenlandske udbydere går ind i Danmark, og konkurrencen om medieforbrugerne bliver intensiveret. Vi får et meget konkurrencepræget marked, som vi kender det fra tv-markedet, siger han til Finans.
NBC Universal er klar til at snuppe en bid af markedet med sin reality-tjeneste, der ligger et stykke under prisniveauet hos Netflix, Viaplay, HBO og TV 2 Play.
- Vi har haft stor succes med Hayu i Storbritannien. Der er åbenlyst et marked for en ren realitystreamingtjeneste, og vi går ind i Danmark med en pris, som gør os interessante for en meget bred kundegruppe. Målet er er finde partnere i Danmark, f.eks. en kabel-tv-operatør, så vi får Hayu ud på flere platforme, siger adm. direktør for Hayu, Hendrik McDermott, til Finans.