cookie-og-privatlivspolitik
Direktøren for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), Jesper Højenvang, direktøren for Dansk Sejlunion, Christian Lerche, formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, og forretningsføreren hos Danske Tursejlere, Leif Nielsen, havde tirsdag foretræde for Folketingets transportudvalg.
Direktøren for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), Jesper Højenvang, direktøren for Dansk Sejlunion, Christian Lerche, formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, og forretningsføreren hos Danske Tursejlere, Leif Nielsen, havde tirsdag foretræde for Folketingets transportudvalg.
Foto: Privat

Lokal nyt

Landsdækkende støtte til klapbro

Hvis ikke politikerne i Folketingets transportudvalg var bekendt med, at det ikke blot er sejlerne i Guldborgsund, som ønsker, at Kong Frederik IX's bro skal forblive en klapbro, så blev de i hvert tilfælde oplyst om det tirsdag.




17. juni 2020 kl. 13:30 Af Margit Olsen

Annonce
FAKTA
Dansk Sejlunion repræsenterer cirka 53.000 medlemmer, og Danske Tursejlere repræsenterer cirka 13.000 medlemmer. De mange bådejere i Danmark omfatter med deres familier og gaster i alt cirka 200.000 udøvere. Hertil kommer udenlandske sejlerturister fra især Tyskland og Sverige, som om sommeren sejler sommertur i den vestlige Østersø, i Smålandfarvandet og det Sydfynske Øhav. FLIDs medlemshavne råder over mindst 45.000 bådpladser med samlet 1,1 million årlige gæsteovernatninger.Kilde: Dansk Sejunion, Danske Tursejlere, FLID.

NYKØBING Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), som samlet repræsenterer de omkring 200.000 danske fritidssejlere, havde tirsdag eftermiddag foretræde for Folketingets transportudvalg for at agumentere mod Banedanmarks ønske om at gøre Kong Frederik IX's Bro til en fast bro.

Det ønske deler de landsdækkende sejlerorganisationer bestemt ikke.

Ved foretrædet for udvalget fortalte repræsentanter for organisationerne, at de med opbakning fra Danmarks Idrætsforbund og Friluftsrådet skal huske på, at Danmark er en søfartsnation med en stolt maritim historie og en stor sejlsportsnation.

Organisationerne havde også inden mødet kigget de nyeste statistikker igennem og kunne på mødet fortælle, at der de senere år er konstateret en stigende interesse for at blive bådejer og sejle tur.

Bare i de sidste måneder har rigtig mange danskere fået øjnene op for de muligheder, sejlerlivet og de danske farvande byder på, hvor man har oplevet en historisk efterspørgsel på både, havnepladser, uddannelser og medlemskaber af sejlklubber og tursejlerforeninger, lød et af argumenterne fra sejlerorganisationerne, som også gjorde opmærksom på, at sejlerlivet i Guldborgsund ikke kun er en lokal interesse for de få:

- Der er et stort potentiale for at udvikle sejlerturismen i området, hvilket flere kommuner i regionen har valgt at satse på. Gennemsejlingsmuligheden i Guldborgsund er en forudsætning for en betydelig oplevelsesøkonomi i Smålandsfarvandet og Guldborgsund - en økonomi, som berører særligt Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner og det lokale erhvervsliv.

Organisationerne fremførte også holdningen om, at en afspærring af Guldborgsund vil betyde væsentligt færre rekreative muligheder for lokal, national og international lystsejlads. Og det vil afskære lokalområdet fra et stort økonomisk potentiale.

Formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, siger efter foretrædet, at hun oplevede, at en stor del af de 29 medlemmer i udvalget var mødt op - dog ikke den forhenværende transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Det virkede, som om udvalget var klædt på og både lyttede til vores argumenter og stillede også nærværende spørgsmål. Flere medlemmer af udvalget fik korrigeret deres opfattelse af, at det var et ufravigeligt krav, at klapbroen skulle fortsætte med mange daglige åbningstider, fortæller hun.

Formanden, som i det daglige er advokat, kalder forslaget om at ændre anlægsloven så tæt på begyndelsen af arbejdet for noget juks og hastværk i sidste øjeblik.

Foretningsføreren hos Danske Tursejlere, Leif Nielsen, fortæller efter mødet, at det vigtigste signal til politikerne var netop at gøre opmærksom på, at sejlerne ikke forventede, at en klapbro skal åbne, så snart en sejler nærmer sig, men at sejlere indretter sig efter åbningstiderne på de enkelte broer, hvor man ofte samler flere både til en gennemsejling i "puljer".

- Når det kan lade sig gøre at administrere både biltrafik, togtrafik og sejlertrafik overalt i landet og hos vores tyske og svenske naboer - også på broer med meget høje trafiktal - kan det også lade sig gøre i Guldborgsund, slår Leif Nielsen fast.

Foruden støtten til bevarelse af en klapbro fra de danske sejlerorganisationer er der også støtte fra sejlere fra udenlandske sejlerforeninger. Ligesom bestyrelsen bag Lolland-Falster Lovestorm har sendt brev til transportudvalgets medlemmer med opfordring til transportpolitikerne om at se nærmere på det gode naboskab imellem den internationale togtrafik, byen og farvandet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07

AF: MARTIN WOUTERS

lindholm ghetto 18. september 2020 kl. 17.00

AF: MARTIN WOUTERS

storstrøms bro 17. september 2020 kl. 13.57

AF: HENNING ABILDGAARD

Hastværk med… 15. september 2020 kl. 21.07

AF: JOHN WENNERWALD

Det skal være nemt at være syg 13. september 2020 kl. 22.19

AF: KNUD ÆRBO

Besparelser i ældreplejen 12. september 2020 kl. 10.18

Annonce