I oplægget til finanslov foreslås det at gøre det forhøjede befordringsfradrag til blandt andet Lolland-Falster permanent. Samtidig vil man indføre et såkaldt ø-fradrag.
Pendlere fra Lolland-Falster med langt til jobbet kan se frem til at beholde deres forhøjede befordringsfradrag.
I hvert fald foreslår regeringen i sit oplæg til finanslov, at den midlertidige ordning, som står til at udløbe i år, gøres permanent.
Siden 2014 har borgere i de 25 yderkommuner, der er bredt fordelt over hele Danmark, kunnet få den fulde sats i befordringsfradrag, hvis de har mere end 120 kilometer til og fra arbejde dagligt (60 kilometer hver vej).
I landets øvrige kommuner får pendlere kun den halve sats pr. kilometer. I 2018 er det et fradrag på 1,94 kr. pr. km.
Ordningen, der nu altså skal gøres permanent, giver ifølge Skat en gennemsnitlig skattelettelse på cirka 3.500 kroner for en person, der pendler mere end 120 kilometer til og fra arbejde.
- Det betyder meget for yderområderne, at vi gør noget for at tiltrække og fastholde beboere i de mindre byer. Derfor er det rimeligt, at vi giver en skatte-fordel til dem, som bruger flere timer dagligt på landevejen for at pendle mellem familien og arbejdet. Det gavner de små bysamfund, og det er med til at skabe et Danmark i bedre balance, siger skatteminister Karsten Lauritzen
Derudover ønsker regeringen at indføre et nyt såkaldt ø-fradrag.
Det giver pendlere, der bor på en ikke-brofast ø i de 25 yderkommuner, mulighed for at fradrage godt 200 kroner pr. nat, de ikke har mulighed for at komme hjem og overnatte på grund af afstanden mellem arbejde og bopæl.