Visit Lolland-Falster har fået del i 6,5 millioner kroner til et nyt projekt, der skal gøre de lokale turismeaktører klogere på, hvem deres gæster er, så de kan målrette tilbud personligt.
Hvordan får vi turisterne til at blive hos os lidt længere og bruge lidt flere penge? Det har i mange år været to af de helt store spørgsmål for handlende og folk, der på anden vis lever af indtægter fra turisme.
Det svar kan den lokale turismeorganisation Visit Lolland-Falster måske snart give. Organisationen har netop fået del i 6,5 millioner kroner fra en statslig pulje til forskellige indsatser, som skal skabe vækst i turismeerhvervet.
En af indsatserne hedder datadreven destinationsudvikling. Det betyder på jævnt dansk, at man vil opbygge et system, som skal få gæsterne til at besvare fem spørgsmål om sig selv, allerede når de booker deres ophold.
På den måde får Visit Lolland-Falster viden om gæstens interesser, så man kan tilbyde hver enkelt gæst en mere personligt målrettet markedsføring af de forskellige tilbud og muligheder, der findes i lokalområdet, mens gæsten er her.
- Lige nu aner jeg for eksempel ikke engang, hvor mange gæster, der overnattede hernede i sidste uge, eller hvor mange der kommer i næste uge. Ved at få mere information om gæsterne kan vi lave stærkere kampagner og give mere præcise oplysninger til butikkerne, så de bedre kan målrette deres tilbud efter, hvem der er her.
- Hvis vi for eksempel kan se, at der er en uge, hvor det stort set kun er tyskere, der har booket, så kan butikkerne sætte fokus på de varer, som de ved, at tyskerne efterspørger, forklarer destinationschef i Visit Lolland-Falster, Brian Lindorf Hansen.
Visit Lolland-Falster vil lave denne del af projektet i samarbejde med Visit Sydsjælland og Møn, og til det formål har de fået en million kroner i støtte.
Derudover har Visit Lolland-Falster sammen med Visit Sydsjælland og Møn fået 1,6 millioner kroner til en revitalisering af nogle af de lokale havne. Der skal simpelthen skabes flere turistvenlige tilbud og mere liv i nogle af havnene.
- På Bornholm er der noget miljø, og der sker noget i mange af havnene. Vi vil gerne have, at folk får samme oplevelse hos os. Derfor skal vi finde ud af, hvordan vi kan udvikle havnene og skabe flere tilbud og mere kapacitet.
- Det kan for eksempel være udlejning af havkajakker, leje af en turbåd eller etablering af flere restauranter. Der er masser af muligheder, siger Brian Lindorf Hansen.
Et tredje fokusområde er camping. Her vil Visit Lolland-Falster undersøge, hvordan man i højere grad end nu kan tilbyde campisterne andet og mere end blot overnatning på en campingplads ved at skabe flere tilbud i sammenhæng med de øvrige aktiviteter i lokalområdet.
Desuden har man netop udviklet en ny app i samarbejde med Visit Sydsjælland og Møn, der skal få turisterne til at besøge andre og flere steder i lokalområdet, end de måske havde planlagt hjemmefra - og derved bruge flere penge lokalt.
I disse tider er bæredygtighed også et vigtigt element, og i den forbindelse har man udviklet tre projekter, der blandt andet skal gavne den bæredygtige udvikling i sommerhusområderne.
- Vi håber, at det hele vil være med til at give os endnu mere tilfredse kunder, slutter Brian Lindorf Hansen.