Det er Movias bestyrelse, som blandt andet består af borgmestre, som beslutter om der skal køreplaner eller ej ved busstoppesteder.
Efter hård kritik af at Movia har taget køreplanerne ned ved busstoppesteder, er nye linjetavler på vej. Men ikke tavler, som oplyser hvornår næste bus kører, men med information om hvor ofte bussen kører. For eksempel to gange i timen inden for et angivet tidsrum. Skal man vide nærmere klokkeslæt, skal man stadig have mobilen frem og tjekke det på nettet.
Trykte køreplaner bliver dog placeret i busserne igen. Men dem kan man jo først på fat i, når bussen ankommer.
I Movia forsvarer man de manglende tider på de nye tavler med mange ændringer.
Kommunikationsdirektør i Movia Camilla Struckmann forklarer, at Movia mener, de trykte tidsintervaller ved busstoppestederne giver en mere præcis information til passagerne.
- Vi har rigtig mange ændringer i vores trafik. Sidste år havde vi 4000 ændringer. Og det var kun hver tiende gang, at vi kunne nå ud på stoppestedet og fortælle om det, siger hun.
At der ikke kommer køreplaner med minutangivelser op igen, endte i denne uge på ministerens bord og debatteret på et møde i Transportudvalget på Christiansborg.
Men der var ikke meget hjælp at hente, skriver TV Øst.
- Isoleret set er det med at fjerne køreplanen fra busstoppestedet en serviceforringelse, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) ifølge TV Øst.
Men samtidigt lod ministeren forstå, at han ikke kan blande sig.
- Det er en beslutning, som træffes af det lokale demokrati. Og spørgsmålet er, om man har tillid til det lokale demokrati i spørgsmålet om, hvorvidt man skal annoncere med køretider på busstoppestedet, eller man tror, at det lokale demokrati ikke kan finde ud af at træffe den slags beslutninger, sagde Ole Birk Olesen på mødet i transportudvalget ifølge TV Øst.
Movia er ejet af kommunerne og de to regioner på Sjælland. I bestyrelsen sider politikere fra både regioner og kommuner. Dog ingen fra de lokale kommuner på Lolland-Falster. Men fra Vordingborg, hvor borgmester Michael Smed er bestyrelsesmedlem.
Og han er enig med flere andre borgmester på Sjælland, som sidder i Movias bestyrelse, om, at Movia ikke skal bøje sig helt for kritikken og sætte køreplaner op ved stoppestederne igen.
- Vi er ikke interesserede i Vordingborg Kommune umiddelbart, siger han til TV ØST.
De printede køreplaner er også på vej ud i busserne nu, mens de nye linjeskilte forventes at være på plads inden sommerferien.
Skulle de enkelte kommuner i Movias dækningsområde ikke være tilfreds med den nye løsning, så er tilbuddet fra Movia, at kommunerne selv kan betale for at få sat køreplanerne ved stoppestederne, tilbyder de i et brev til kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster.
Fakta
Her er Movias begrundelse for, at buspassagerer ikke behøver køreplaner ved stoppestederne.
• I 2018 var der ca. 60.000 ikke-digitale ældre i alderen 65-89 år på hele Sjælland.
• Ifølge oplysninger fra Danmarks Statistisk udgør andelen af ikke-digitale personer mellem 65-89 år i Region Hovedstaden og Region Sjælland henholdsvis 11 pct. og 14 pct., svarende til ca. 35.000 og 25.000 personer mellem 65-89 år. Der bor samlet 2,2 mio. indbyggere mellem 16-89 år på Sjælland.
• 9 ud af 10 danskere ejer en smartphone (DRs medieanalyse 2018).
• 70 pct. af buspassagererne bruger stoppesteder med digitale skærme med liveopdaterede afgangstider.
• I ca. 550 busser fordelt på 75 buslinjer er der installeret digitale informationsskærme med angivelse af næste stop. De digitale informationsskærme ses af ca. 125 mio. passagerer. Movia servicerer godt 200 mio. buspassagerer årligt. De digitale informationsskærme er installeret i alle C- og A- linjer i det centrale København, i de fleste A-busser i købstæderne, i en del R- og E-linjer samt i flertallet af S-busserne.
• Movia har i alt godt 1.400 busser fordelt på ca. 430 buslinjer.
Kilde: Movia