Den lokale politikreds har åbnet en telefonisk borgerrådgivning.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi søsætter mandag en forsøgsordning med borgerrådgivere. Baggrunden er et ønske om at yde borgerne en så tilfredsstillende rådgivning og vejledning som muligt.
Baggrunden for den nye rådgivning er en oplevelse af, at nogle borgere har behov for råd og vejledning fra politiet, som ligger ud over den, man har fået ved mødet med politiet på gaden eller ved et opkald til 1-1-2 eller 1-1-4.
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politiet giver som eksempel at man har været vidne til en ulykke og gerne vil have en opfølgende samtale med politiet eller er offer i en sag, der endnu ikke har fået udpeget en kontaktperson hos politiet.
Konkret skal man fortsat ringe 1-1-4 for at tale med politiet – og 1-1-2, hvis henvendelsen er akut.
Men hvis henvendelsen er mere kompleks, kan man fra mandag også på telefon 5166 4750 komme direkte i kontakt med en borgerrådgiver hos den lokale politikreds.
Ifølge politiet vil borgerrådgiveren tage sig tid til at give den bedste information og vejledning, og hvis borgerrådgiveren alligevel ”kommer til kort”, kan han eller hun vælge at ringe tilbage til borgeren, når de har haft mulighed for at undersøge sagen nærmere.