Corona er den primære årsag til, at forsinkelse ikke kan indhentes.
NORDFALSTER En våd vinter og en coronapandemi betyder, at indvielsen af den nye Storstrømsbro bliver forsinket omkring et halvt år.
I starten af året løb byggeriet ved Masnedø ind i problemer på grund af store mængder regn, som gjorde arbejdsforholdene vanskelige og betød, at der måtte anlægges mere stabile tilkørselsforhold til byggepladsen. Arbejdet i den våde vinter betød forsinkelse i byggeriet i nogle månder. En forsinkelse, som Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet, mente kunne indhentes hen over foråret og sommeren. Men så kom coronapandemien.
- Det er coronaen, som har slået hovedet på sømmet og har gjort, at vi må erkende, at byggeriet bliver forsinket, fortæller projektchef for Storstrømsbroen i Vejdirektoratet Niels Gottlieb og fortsætter:
- Vi mente i juni måned, at vi kunne indhente forsinkelserne, men det må vi nu erkende, at vi ikke kan. Omkring to tredjedel af det samlede mandskab på 270 - 280 personer, som arbejder på byggeriet nu, fordelt med omkring 100 på byggepladsen og resten på kontorerne, er fra udlandet. Og her har coronaen været en stor udfordring.
Det er det italienske SBJV (Storstrøm Bridge Joint Venture), som er hovedentreprenør på byggeriet af Storstrømsbroen.
- Og netop Italien har været hårdt ramt af corona, fortæller Niels Gottlieb.
- Pandemien har betydet, at det har været sværere at skaffe arbejdskraft nok for de italienske entreprenører. Ikke bare på grund af sygdom. Men også på grund af reglen om test, hvor medarbejdere på vej ind i Danmark skal testes ved ankomst og ikke kan tiltræde, før et negativt svar på en test er givet, forklarer han.
Niels Gottlieb forventer på nuværende tidspunkt, at den nye bro bliver klar til biltrafik på vejbanen i sommeren 2023 og ikke som planlagt i slutningen af 2022. Trafikken på jenbanedelen forventes nu at være klar i første halvår af 2024.