Uro kan blive til ø-ro med et ø-pas, lyder budskabet i kampagne fra Landdistrkternes Fællesråd.
Igennem flere år har et såkaldt ø-pas været et af midlerne, der skal lokke flere turister til at besøge en lang række større og især mindre danske øer.
Og i erkendelse af, at denne sommer på grund af corona-situationen vil få langt flere danskere end normalt til at holde sommerferie hjemme i Danmark, har Landdistrikternes Fællesråd besluttet at slå endnu et slag for ø-passet i en ny kampagne.
Ø-passet rummer en række nyttige oplysninger for turister om de 39 øer, som er med i ordningen med et rødbedefarvede pas, heriblandt Lolland, Askø/Lilleø, Femø og Fejø.
Og noget tyder på, at interessen blandt danskerne er til stede.
Ifølge en pressemeddelelse fra Landdistrikternes Fællesråd er der allerede solgt 86 procent flere ø-pas i år end sidste år, svarende til godt 21.000 styks.
Kampagnen, som Landdistrikternes Fællesråd netop har søsat, kører på de sociale medier og ude omkring i landet og har under overskriften "Ø-ferie. Eventyr med ro på" som budskab, at en stressfri ferie ikke er mere end en færgeafgang væk, fremgår det af pressemeddelelsen fra fællesrådet.
- En ferie i Danmark er ikke lig med afsavn til den aflyste sommerferie i syden, det kan faktisk være et bevidst valg, og være en øjenåbner for, hvor afslappet, berigende og magisk en ferie, man kan få i sit eget land. Og hvor stort Danmark er på skønne attraktioner, autentiske oplevelser, og smuk natur, fortæller Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard i pressemeddelelsen og tilføjer:
- Øerne, som er en del af ø-passet, har hver sin spændende historie, autencitet, skønne natur, charme og palette af attraktioner, som også præger lokalbefolkningen med lokal kultur og dialekter. Det glæder jeg mig over, at flere får øjnene op for, da det betyder flere gæster og turister, mere aktivitet og højere omsætning i butikker og restauranter på øerne.
Man kan læse mere om ø-passet på www.oepas.dk.