Balladen om Togfonden futter udenom Lolland-Falster
Mens regeringen, forligspartierne bag Togfonden og en række fortrinsvis jyske borgmestre skændes om at sikre hurtigere tog i resten af landet, kan togrejsende på Lolland-Falster glæde sig: De forbedringer der skal bringe togturen mellem Nykøbing og Københavns Hovedbanegård ned under en time, “er betalt” og planlagt, så de senest vil være helt på plads i 2024.
- De forbedringer, der vil ske her, er uafhængige af Togfonden, fastslår projektdirektør Jens Ole Kaslund, Banedanmark.
Det var den tidligere regering, der sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik aftalen om den Togfond, der med statens indtægter fra Nordsøolien skulle betale for baneinvesteringer, der ville bringe den tidsmæssige afstand mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg, og mellem Odense og Esbjerg ned på en time. Nu fastslår den nuværende regering, at Togfondens indtægter svigter, og planen vakler.
I stedet kan Nykøbing overhale med lige godt en time med tog til København fra 2021 - betalt af de kommende Femern Bælt-brugere. Og lige under en time fra 2024, når også elektrificering og ny Storstrømsbro er på plads.
Læs mere i torsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed