cookie-og-privatlivspolitik

6

Billeder

Bussen ruller gennem Slotsgade og Langgade. Hvornår den er fremme, hvor den stopper, og hvilken rute den kører, skal passagerer nu finde online.
Foto: Anders Knudsen

Lokal nyt

Passagerer: - Vi savner vores køreplan

Køreplanerne ved stoppestederne er afskaffet. Det er dårlig service, mener mange kunder.




09. februar 2019 kl. 09:54 Af Birgitte Grønning

Annonce

Hvornår kører bussen? Det spørgsmål plejer man at kunne finde svar på ved alle stoppesteder på ruten. Men det er slut nu.

Inden udgangen af denne måned er alle køreplaner ved Movias 14.500 busstoppesteder pillet ned. De klassiske trykte køreplaner bliver erstattet af en digital køreplan, som buspassagererne kan finde via computer eller smartphone.

Idéen med den manøvre er ifølge trafikselskabet, at kunderne får en bedre service, fordi den digitale køreplan følger bussen faktiske fremfærd og fortæller, om den er forsinket på grund af for eksempel kø eller dårligt vejr.

I Nykøbing er køreplanerne ved busstoppestederne væk, og her er det svært for Folketidende at finde en Movia-kunde, der kan se fidusen ved den nye digitale løsning.

Lone Christensen bruger bybusserne jævnligt, og hun er godt gal på den nye facon på køreplaner, da vi møder hende på Engboulevarden, hvor hun venter på rute 701.

- Det er så irriterende, at man ikke længere kan se, hvornår bussen kører. Jeg har hverken computer eller smartphone, og jeg skal heller ikke have det. Men jeg har da lige så meget ret til at vide, hvornår bussen kommer, som dem, der har en smartphone i lommen, mener Lone Christensen.

Hun følges med Axel Jensen, som heller ikke er venligt stemt overfor den digitale køreplan.

Men han har fundet sin egen måde at tackle det problem.

- Jeg har lært køreplanen udenad. Så længe de ikke ændrer på tiderne, skal jeg nok komme med, klukker Axel Jensen.

Den metode er ikke umiddelbart noget for Lone Christensen, som ikke troede sine egne ører, da hendes nabo for nylig fortalte hende, at køreplanen ved deres nærmeste stoppested er væk.

- Det må være en misforståelse, var jeg sikker på. Men nej. Nu kan busserne køre, som det passer dem, fordi vi ikke længere har en trykt køreplan, der siger, hvornår den skulle have været her, mener Lone Christensen.


Små bogstaver

I Langgade leder Lisbet Sode i sin taske ved stoppestedet.

- Jeg skal have mine læsebriller på, hvis jeg skal læse det skilt, konstaterer hun.

På skiltet, hvor køreplanen indtil for nylig var trykt, er der nu en vejledning i, hvordan man kommer ind på den digitale køreplan. Og i hvordan man får fat i Movias kundeservice, der gerne vil sende kunder en papirkøreplan med posten, hvis de ikke bryder sig om den digitale.

Lisbet Sode synes, at teksten er lang.

- Der er virkelig mange informationer, og det er meget småt. Jeg synes, at det er synd for pensionisterne, at det skal gøres så svært for dem, siger Lisbet Sode.

Ved det samme stoppested stiller en trofast Movia-kunde sig også op og venter på bussen. Hun er heller ikke fan af den digitale køreplan.

- Det er virkelig dårlig service, og jeg har tænkt mig at klage over det, siger Karen (som ikke ønsker sit efternavn i avisen).

Hun bruger ofte både bybusser og rutebiler i Nykøbing og Vordingborg, og hun ejer ikke en smartphone.

- Det fungerede udmærket med de trykte køreplaner ved stoppestederne, så jeg forstår slet ikke, hvorfor de ikke bare kunne få lov at blive hængende. Jeg er afhængig af den offentlige transport, for jeg har ikke bil. Det her med køreplanerne er bare endnu et eksempel på, at den offentlige transport er under pres. Hvordan vil de få flere folk til at bruge busser og tog, når de hele tiden gør det dyrere og mere besværligt, spørger Karen.

Hun har ikke benyttet sig af Movias tilbud om at få tilsendt en trykt køreplan med posten.

- Jeg kører med mange forskellige busser, så jeg skulle gå rundt med tasken fuld, hvis jeg skulle have dem alle med mig. For mig er det ikke et brugbart alternativ, siger Karen.

Lone Kieffer står af bus 701. Hun kommer fra Østerbro og skal en tur i byen.

- Jeg har ikke selv problemer med at finde ting online. Men det er noget mærkeligt noget, at det hele skal til at være så teknisk. Det er synd for børnene og de gamle, som jo er dem, der er mest afhængige af busserne. Det havde vel ikke kostet al verden at lade køreplanen hænge til dem, mener Lone Kieffer.

LÆS OGSÅ ARTIKLERNE "358 kunder har klaget til Movia" og "Bunker af henvendelser fra sure buspassagerer" i lødagens Folketidende.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: FÆLLESRÅDET FOR SAKSKØBING OG OMEGN

Stop udvidelsen af… 18. april 2019 kl. 09.25

AF: TOM AHLQVIST

Guldborgsund kommuneplan 2019-2031 17. april 2019 kl. 10.06

AF: MARTIN WOUTERS

Hvorfor forvaltes landets… 15. april 2019 kl. 20.15

AF: JOHN WENNERWALD

Mette F. står fast 14. april 2019 kl. 19.43

AF: BO BRIKS RICHARDT

Kasper Rougs troværdighed 10. april 2019 kl. 17.28

AF: JOHN WENNERWALD

Oprensning koster milliarder 07. april 2019 kl. 21.33

Annonce