De mange togpendlere, som daglig er afhængig af en Storstrømsbro ønsker styr på byggeri af ny bro.
Efter der de seneste uger er sået tvivl om det italienske konsortium, som er udvalgt til at bygge den nye Storstrømsbro, er der også sået tvivl hos de lokale pendlere om tidsplanen for byggeri af en ny Storstrømsbro.
Pendlere har længe vist, at der vil være store udfordringer under byggeriet, som i lange perioder kommer til at betyde togbusser og længere rejsetid til og fra arbejde. Men tålmodigheden kommer på prøve, hvis en ny bro bliver forsinket, siger den lokale pendlertalsmand for Sydbanen Connie Hansen, som dagligt pendler mellem hjemmet i Nykøbing og arbejdspladsen i København.
- Der er jo grund til at reagere, når man bliver bekendt med uregelmæssigheder, det er blot uheldigt, at man efterhånden kun kan læse om forhold, der enten ikke er undersøgt tilstrækkeligt, ikke er testet nok efter danske forhold eller ringe kontrakter, som vi har indgået.
- Nogen må stilles til ansvar, tingene skal fungere, aftaleforholdene skal være gennemarbejdet. Det er som om vores tro og tillid er på en vanskelig prøve.
Den ny Storstrømsbro er så vigtig for vort område, så det kan ikke siges tydeligere: Få styr på det.
- Vi går en tid møde med en infrastruktur, der på kort sigt ser ringe ud, men vi kan klare det, hvis vi kan blive overbevist og genvinde troen på at tingene bliver løst til tiden, og som aftalt.
Onsdag i næste uge afholdes der et pendlermøde i Nykøbing. Et møde, som var planlagt længe forinden udfordringerne omkring det italienske konsortium, dukkede op.
Mødet er er primært arrangeret for at orientere pendler og andre rejsende om de udfordringer, som der kommer i denne kommende tid, hvor der i længere perioder vil blive indsat togbusser på Sydbanen mellem Rødby Færge og Orehoved, mens banestrækningen bliver opgraderet.
På mødet vil blandt andet både Banedanmark, DSB og Vejdirektoratet være repræsenteret.