Foreløbig er kun to lokomotiver ud af 33 tilbage på skinnerne – og ikke på Sydbanen.
Det tager tid, at undersøge og udbedre eventuelle revner i akslerne på de 33 MEokomotiver, som DSB 26. januar tog ud af drift.
Lokomotiverne, som blandt andet normalt trækker dobbeltdækkertogene på Sydbanen, blev alle taget ud af drift, da der blev konstateret begyndende revnedannelser på to aksler på to af lokomotiverne.
Det betyder stadig ændret drift på blandt andet Sydbanen, hvor der er daglige aflysninger og ofte pladsmangel i de togsæt, som er indsat som afløser materiel.
Foreløbig er kun to lokomotiver ud af de 33 meldt klar og de er blevet indsat på Nordvestbanen mellem København og Kalundborg.
- Det er på Nordvestbanen, at vi har haft de største udfordringer med at opretholde en køreplan og der, hvor vi har måttet aflyse flest afgange, mens dobbeltdækkertogene står stille, siger presseansvarlig hos DSB Tony Bispeskov.
- Det betyder dog, at efterhånden som vi får dobbeltdækkertog ud og køre igen på Nordvestbanen, vil det frigøre nogle IC4 tog, som vi så kan indsætte på Sydbanen, hvor pendlerne er glade for komforten i IC4 togene.
Foreløbigt er det meldt ud, at rejsende på Sydbanen skal forvente ændrede køreplaner og aflyste afgange indtil 23. marts, som i øvrigt også er datoen, hvor der indsættes togbusser på strækningen mellem Orehoved og Rødby Færge, da Banedanmark skal i gang med et større sporarbejde.
I videoen herunder kan du hvordan akslerne bliver undersøgt på Komponentværkstedet i Aarhus.