- Der findes simpelthen ikke fortilfælde, hvor sådanne retssager har stoppet et anlægsprojekt, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
FEMERN BÆLT Da forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen tirsdag vedtog at sætte byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen i gang for alvor, skete det efter en vurdering af, at de forventede retssager i Tyskland ikke kan stoppe projektet.
- Der findes simpelthen ikke fortilfælde, hvor sådanne retssager har stoppet et anlægsprojekt, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
På mødet mellem forligspartierne, og med transportminister Ole Birk Olesen (LA) for bordenden, blev der fremlagt en vurdering fra eksperter og jurister: "Med den tyske godkendelse er der en meget høj grad af sikkerhed for, at projektet kan gennemføres som forudsat - også efter en retssag".
Når forvaltningsdomstolen i Leipzig skal behandle de forventede klager over den tyske godkendelse af projektet, vil det efter vurderingen alene have en indflydelse på, hvor lang tid der går, inden godkendelsen er juridisk bindende.
- Det er en meget entydig dansk bekendelse til projektet - også selv om det naturligvis er kendt, at der stadig er en procesrisiko, konstaterer Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz overfor avisen Lübecker Nachrichten.