Mange traktorer på vejene er med til at skabe alvorligere ulykker.
Årets forårskørsel for landbrugskøretøjer og traktorer er kommet i gang, og derfor råder Havarikommissionen for Vejtrafikulykker nu bilisterne til at være ekstra opmærksomme.
- Traktorulykker er ofte alvorligere end andre ulykker, fordi traktorer ikke er indrettet kollisionsvenligt. Der er derfor god grund til at passe på for øjeblikket, hvor der er mange flere traktorer på vejene end normalt, på grund af forårets gyllekørsel m.m., advarer Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen.
Havarikommissionen har dybdeanalyseret 25 traktorulykker. Andelen af dræbte i traktorulykker, er næsten dobbelt så stor i forhold til andelen af dræbte i andre personskadeulykker.
Næsten halvdelen af de analyserede ulykker kunne været undgået, hvis bilisterne havde overholdt fartgrænsen eller havde kørt efter forholdene. Men også traktorerne har en del af ansvaret, som for eksempel når føreren ikke orienterer sig godt nok, eller viser for sent af, typisk i forbindelse med venstresving.
- Traktorførerne og bilisterne har et fælles ansvar i trafikken, og at kende hinanden er vejen frem. Derfor er vi også med til at sætte fokus på det her, siger Martin Merrild, formand i Landbrug og Fødevarer.
Analysen viste, at traktorførerne og bilisterne bidrog lige meget til ulykkerne
Der skete 36 ulykker, hvor en traktor eller motorredskab var involveret, i perioden 2008-2017, i Sydsjælland og Lolland-Falsters politikreds. Havarikommissionen giver her gode råd til at undgå ulykken.
Gode råd til bilister:
Overhold fartgrænsen.
Vær opmærksom på langsomtkørende traktorer (orange trekant betyder langsomtkørende køretøj).
Vær opmærksom på venstresvingende traktorer på landevejene.
Vær opmærksom på landbrugskøretøjer, der skal ud fra ejendom, mark eller sidevej.
Gode råd til traktorførere:
Tænd det gule rotorblink, når du kører på offentlig vej.
Aktiver blinklyset 100 meter før venstresving på landevej, så bilisterne i god tid kan se, hvad du vil.
Orienter dig bagud lige inden venstresving, så du kan nå at stoppe, hvis biler eller motorcykler er ved at overhale.