Mindre end en måned efter pendlerne har sagt farvel til togbusser, træder sommerkøreplanen i kraft – med længere rejsetid.
Pendlerne kan efter et par måneder i togbusser nu også se frem til en lang sommer med ekstra rejsetid.
Når DSBs sommerkøreplan træder i kraft 1. juli, bliver der færre hurtigtog mellem Nykøbing og København.
Det betyder, at de lokale pendlere får en ekstra rejsetid på godt 20 minutter om morgenen.
- Årsagen skyldes at man ønsker at opretholde halvtimes drift på så mange stationer som muligt, hvilket vi har stor respekt for, men hvorfor altid på bekostning af os fra den yderste station, spørge den lokale pendlertalsmand Conny Hansen fra Nykøbing.
- I år har vi fået vores dosis af ekstra rejsetid. Hele foråret har vi fra Rødby til Orehoved været plaget af længere rejsetid, det har vi faktisk taget ganske pænt, synes vi selv.
- Hvorfor - spørger vi os selv, skal vi aflevere, vores i forvejen sparsomme fritid, til fordel for vor medpendlere på Sydbanen på Sjælland, som ikke har været berørt af togbusserne, spørger Conny Hansen.
Hos DSB er svaret, at det handler om at tilgodese så mange rejsende som muligt.
- Sidste år var det myldretidstogene vi tog ud af sommerkøreplanen både morgen og aften. Det fik pendlerne fra de mindre stationer til at klage, siger informationschef Tony Bispeskov
- Derfor besluttede vi at lave prioriteringen om, så rejsende fra Eskilstrup, Nørre Alslev, Lundby og Glumsø stadig har halvtimesdrift om morgen.
Om eftermiddagen bliver køreplanen lige som sidste sommer, hvor de hurtige myldretidstog holder sommerferie sammen med de mange rejsende, som også har sommerferie, siger Tony Bispeskov
Han forventer, at der bliver en dialog mellem pendlerne og DSB efter sommerferien for at evaluere på, om det er den rette måde at tilrettelægge sommerkøreplanen på, som den tilrettelagt i år.
Til næste år bliver der dog nok tale om en noget anderledes sommerkøreplan, når togstrækningen mellem Næstved og Nykøbing bliver lukket i forårs- og sommermånederne i forbindelse med opgraderingen til den kommende femernforbindelsen.