cookie-og-privatlivspolitik
Buspassagererne til og fra Nykøbing har ofte længere rejsetid på grund af trafikpropper på indfaldsvejene.

2

Billeder

Buspassagererne til og fra Nykøbing har ofte længere rejsetid på grund af trafikpropper på indfaldsvejene.
Foto: Arkiv

Lokal nyt

Spilder tiden på vejene

Buspassagererne sidder fast i trafikken




20. september 2019 kl. 17:00 Af Martin S Poulsen

Annonce

NYKØBING Alle, der har prøvet at tage bilen til arbejde, ved, at Gaabensevej og de andre indfaldsveje til og fra Nykøbing er udfordret af trængsel. Det samme gælder visse strækninger i selve Nykøbing. Trængslen på vejene påvirker også busserne, som deler vejbaner med bilisterne.

For det er ikke kun bilisterne, der spilder tiden på vejene. I en ny trængselsrapport, som rådgivningsfirmaet Cowi har lavet for Movia, fastslås det, at trængslen i blandt andet i og omkring Nykøbing har nået et niveau, hvor samfundet årligt mister 165 millioner kroner på, at buspassagererne sidder fast i trafikken i Syd- og Vestsjælland og på Lolland-Falster.

Rapporten viser, at det særligt er omkring de større byer, at buspassagererne må sidde i kø. Over halvdelen af den samlede passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland findes således i de syv største byer i området, der udover Nykøbing tæller Næstved, Slagelse, Ringsted, Holbæk, Kalundborg og Vordingborg.

En tilsvarende rapport lavet for hovedstadsområdet viser dog, at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen. Rapporten for hovedstadsområdet viser, at bustrængslen er mindre på de strækninger, hvor der er investeret i busfremkommelighed. På strækninger, hvor busserne kører i eget spor, og hvor busserne prioriteres i lyskrydsene, kommer de hurtigere gennem trafikken.

Den danske bilpark er vokset støt gennem de senere år. Det har været med til at skabe trængsel på vejene.

- Selv om flere familier de senere år har fået bil, så ejer 32 procent af alle familier i Region Sjælland ikke en bil. Derfor arbejder vi på at reducere trængslen, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Her kan investeringer i busfremkommelighed være en del af løsningen, siger Movias plandirektør Per Gellert.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47

Annonce