Buspassagererne sidder fast i trafikken
NYKØBING Alle, der har prøvet at tage bilen til arbejde, ved, at Gaabensevej og de andre indfaldsveje til og fra Nykøbing er udfordret af trængsel. Det samme gælder visse strækninger i selve Nykøbing. Trængslen på vejene påvirker også busserne, som deler vejbaner med bilisterne.
For det er ikke kun bilisterne, der spilder tiden på vejene. I en ny trængselsrapport, som rådgivningsfirmaet Cowi har lavet for Movia, fastslås det, at trængslen i blandt andet i og omkring Nykøbing har nået et niveau, hvor samfundet årligt mister 165 millioner kroner på, at buspassagererne sidder fast i trafikken i Syd- og Vestsjælland og på Lolland-Falster.
Rapporten viser, at det særligt er omkring de større byer, at buspassagererne må sidde i kø. Over halvdelen af den samlede passagerforsinkelse i Syd- og Vestsjælland findes således i de syv største byer i området, der udover Nykøbing tæller Næstved, Slagelse, Ringsted, Holbæk, Kalundborg og Vordingborg.
En tilsvarende rapport lavet for hovedstadsområdet viser dog, at investeringer i busfremkommelighed kan være en del af løsningen. Rapporten for hovedstadsområdet viser, at bustrængslen er mindre på de strækninger, hvor der er investeret i busfremkommelighed. På strækninger, hvor busserne kører i eget spor, og hvor busserne prioriteres i lyskrydsene, kommer de hurtigere gennem trafikken.
Den danske bilpark er vokset støt gennem de senere år. Det har været med til at skabe trængsel på vejene.
- Selv om flere familier de senere år har fået bil, så ejer 32 procent af alle familier i Region Sjælland ikke en bil. Derfor arbejder vi på at reducere trængslen, så det bliver nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritid med den kollektive transport. Her kan investeringer i busfremkommelighed være en del af løsningen, siger Movias plandirektør Per Gellert.