Et nu lukket diskotek på Lolland fik bøde for alkoholreklamer på Facebook rettet mod unge under 18 år.
En efterhånden gammel sag mod det nu lukkede diskotek Mona i Maribo ser ud til at have fundet sin afslutning.
Helt tilbage i 2017 klagede foreningen Alkohol & Samfund og Alkoholreklamenævnet til Forbrugerombudsmanden over 15 diskoteker rundt om i landet for brud på markedsføringsloven, fordi diskotekerne på Facebook havde lavet reklameopslag rettet mod unge under 18 år.
Nogle af diskotekerne havde lavet mange opslag, mens Mona i Maribo blev anmeldt for en enkelt tilfælde. I de følgende år blev yderligere 30 diskoteker anmeldt, og i juni sidste år oplyste Forbrugerombudsmanden så, at seks diskoteker var blevet meldt til politiet for at reklamere med alkohol til unge under 18.
Blandt de seks var Mona, men også Dr. Emils i Marielyst blev anmeldt for et enkelt ulovligt opslag.
Og nu ser det altså ud til, at sagen mod Mona samt to jyske diskoteker er afsluttet. Forbrugerombudsmanden skriver således onsdag i en pressemeddelelse på sin hjemmeside, at Mona har accepteret at betale en bøde på 10.000 kroner.
Sagen mod Dr. Emils i Marielyst blev lukket i november sidste år, da diskoteket accepterede at betale en bøde på 25.000 kroner.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger i pressemeddelesen fra i går omkring Mona og to andre diskoteker:
- Markedsføringsloven er meget klar. Enhver omtale af alkohol er forbudt, når målgruppen er unge under 18 år. De må ikke opfordres til at feste med alkohol via Facebook eller andre sociale medier.