I stedet for skift til togbusser, skal der på hverdage skiftes til nye tog på strækningen mellem Nakskov og Nykøbing. De gamle tog kan ikke klare ny teknik.
Den nye køreplan på Lollandsbanen træder i kraft på mandag. Det er en uge tidligere end alle andre nye køreplaner træder i kraft. Årsagen er, at Banedanmark mandag sætter det nye signalsystem i drift på Nykøbing F Station.
Det betyder et farvel til togbusser mellem Grænge og Nykøbing station. Men der skal stadig skiftes tog på mange afgange i Grænge.
Nykøbing F Station får som en af de første stationer på Lolland det nye signalsystem, Men en del af togene, der kører på Lollandsbanen, har endnu ikke fået installeret det nye signalsystem og kan derfor endnu ikke køre ind på Nykøbing Station, oplyser Lokaltog, som driver Lollandsbanen.
På end del afgange skal passagerne derfor skifte tog på Grænge Station. Der vil dagligt være 15 afgange uden skift og 20 afgange med skift. De afgange, hvor der skal skiftes tog på Grænge Station, bliver alle afgange på hverdage mellem Nakskov og Nykøbing i tidsrummet 8.08 og 18.38.
Fra Nykøbing bliver det alle afgange på hverdage mellem klokken 5.36 og 19.06 I weekenden er samtlige afgange direkte og uden skift.
På afgange med togskifte øges rejsetiden ikke, lover Lokalbanen. Toget man skifter til, holder på samme perron, og tiderne i køreplanen er de samme, hvad enten der skiftes, eller man kører direkte, oplyser Lokaltog.
Den nye køreplan er ændret en smule for at opnå forbindelse med toget i Nykøbing til og fra København. På hverdage kører togene derfor fra Nakskov tre minutter tidligere og fra Nykøbing fire minutter tidligere end i den køreplan, som gælder søndag med.
Tiderne er også ændret i weekenden, så toget i dagtimer kører 26 minutter senere end nu, mens der i aftentimerne er mindre minut-ændringer viser den nye køreplan.
Tre nye tog, som et stykke tid har holdt klar på Lokaltogs vigespor i Nakskov, bliver sat i drift i forbindelse med køreplanskiftet mandag.
Togene er blevet lejet hos Nordjyske Jernbaner, fordi de har teknikken til at kunne køre under det nye signalsystem, som bliver sat i gang mandag. Det system kan Lollandsbanens nuværende IC2-tog ikke kommunikere med, og Banedanmark har ikke tid til at opgradere togsættene før om et års tid.