cookie-og-privatlivspolitik
Fremtiden for E55 skal diskuteres på Christiansborg.
Det bliver ikke til en firesporet vej nord for Nykøbing, men rundkørsler. Arkivfoto
Foto: Claus Hansen

Lokal nyt

Trafikaftale: Mere til Lolland end til Falster

Mens Guldborgsund må nøjes med en lille opgradering af E55 er der flere interessante ting til Lolland i ny infrastrukturaftale.




28. juni 2021 kl. 10:01 Af David Arnholm

FAKTA
Søndag indgik regeringen en aftale med Folketingets øvrige partier om investeringer i fremtidens infrastruktur. I aftalen indgår blandt andet:
E55 mellem Nykøbing og Sydmotorvejen: 48 millioner kroner til i 2022 at etablere tre rundkørsler.
Rute 9: 311 millioner kroner til i 2024 at igangsætte etableringen af en omfartsvej ved Nørreballe. Dertil kommer otte millioner kroner, der skal bruges til at undersøge, hvordan Rute 9 på Lolland kan udbygges yderligere, og 10 millioner til lignende undersøgelser på Tåsinge.
Fremskudt færgeleje ved Tårs: 10 millioner kroner til at undersøge strømforholdene - og et håndslag om at mødes til drøftelser om næste skridt, når analysen af strømforholdene er klar.
Jernbanen til Femern-forbindelsen: Igangsættelsen fremrykkes til 2022.
Lokalbanerne: 700 millioner til renoveringer i 2022-2015 samt 275 millioner til ladeinfrastruktur til batteritog - det kan måske komme Lollandsbanen til gode.
Kommunale færger: 100 millioner fra 2028 til at medfinansiere tekniske investeringer i lokale færgeruter som for eksempel udskiftning af motorer, større renoveringer samt udskiftning af tonnage.
Veterantog: 20 millioner til at understøtte, at der i fremtiden kan køre veterantog på statens jernbanenet.
Cyklisme: 400 millioner fra 2022 til cykelinfrastruktur i hele landet samt 10 millioner til styrkelse af nationale cykelruter.

LOLLAND-FALSTER - Der er nogle gode ting, og så er der noget rigtig skidt.

Sådan lyder det, når byråds- og folketingsmedlem René Christensen (DF) gør status over den aftale om fremtidens infrastruktur, som blev præsenteret klokken 10 i formiddags. Og de gode ting, han opremser, ligger alle på Lolland.

Det drejer sig for det første om en opgradering af Rute 9 med en omfartsvej ved Nørreballe. En omfartsvej, der også var med i blå bloks gamle trafikudspil. Dertil kommer penge til at undersøge flere opgraderinger af Rute 9 både på Lolland og Tåsinge.

Også planen om et fremskudt færgeleje ved Tårs er med i aftalen. Der er nemlig sat penge af til at undersøge strømforholdene ved havnen og gennem Storebælt - forhold, der tidligere er vurderet som problematiske.

- Og vi har skrevet ind, at vi skal mødes, når analysen ligger der, siger René Christensen, der ser optimistisk på muligheden for at komme videre derfra.

Annonce

I aftalen står der nemlig, at "På baggrund af denne undersøgelse kan der igangsættes en VVM-anayse". Og med i infrastrukturaftalen er en pulje på 3,5 milliarder kroner til "bedre trafikal sammenhæng mellem land og by" - en pulje, der først skal udmøntes senere, og som derfor kan bruges til at finansiere det næste skridt.

- Det er skudt i gang, og det er jeg rigtig glad for. Jeg ville hellere have haft en egentlig VVM; men det her er okay, vurderer han.

I aftalen indgår det også, at tunnelelement-fabrikken i Rødbyhavn skal bevares også efter Femern-byggeriet. Herefter kan den bruges til at producere elementer til andre store infrastrukturprojekter i hele Østersø-regionen, og den kan måske også bruges til at støbe fundamenter til havvindmøller.

- Det er superpositivt. Det er mange tusinde arbejdspladser, vi vil kunne få der i fremtiden, vurderer René Christensen, der også har taget højde for, hvis det udvikler sig anderledes.

- Jeg brugte også meget tid på, at hvis ikke der bliver brug for fabrikken, skal Lolland Kommune ikke stå med en kæmpe regning for at rive den ned.

Annonce

Mindre begejstret er han, når det gælder E55 på Falster. Her havde han gerne set, at der blev sat penge af til at gøre vejen firesporet, men der var kun opbakning til at ombygge tre kryds. Det skuffer ham.

- Det nærmer sig at blive en af Danmarks farligste veje. Vi har behov for den vej, og vore erhvervsliv har brug for at få en ordentlig vej, siger han og fortæller, at han ikke har givet op.

Han har nemlig kig på den førnævnte "by & land"-pulje med 3,5 milliarder kroner i.

- Vi skal mødes igen hvert år fra nu af og kigge på "land & by". Så vil jeg bruge ret mange kræfter på, at den kommer med, siger han og tilføjer en frygt for at blive mødt af argumenter om, at "nu har vi jo lavet rundkørsler".

Til gengæld glæder René Christensen sig over en enkelt lille ting: Der er nemlig afsat en pulje til at sikre, at veterantog fortsat kan køre på statslige skinner - også når de nye signalsystemer indføres. Det har været en bekymring hos entusiasterne i Gedser Remisse.

Annonce

Og endelig er han tilfreds med at have fået en melding om, at der er ved at være styr på at få sikret ordentlige internetforbindelser i togene mellem København og Nykøbing.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Vi kan mere 17. oktober 2021 kl. 22.02

AF: KIM EGELUND

Derfor er det vigtigt at… 16. oktober 2021 kl. 11.10

AF: BOB NIELSEN

Byrådet stemte imod dansk… 15. oktober 2021 kl. 06.47

AF: JOHN WENNERWALD

Sydkysten bliver grønnere 10. oktober 2021 kl. 23.23

AF: KURT HANSEN

Bogø vindmøller 05. oktober 2021 kl. 14.31

AF: JOHN WENNERWALD

Dronning over alle 03. oktober 2021 kl. 22.46

Annonce

ANNONCE