Borgmester har inviteret transportordførerne på Christiansborg til ved
selvsyn at tage den farlige strækning mellem motorvejen og Nykøbing i øjesyn
NYKØBING Den næsten 10 kilometer lange strækning på rute E55 mellem motorvejen og Nykøbing er gennem de seneste år blevet et problem, der kalder på en løsning.
De sidste fem år er der sket 99 uheld. To af dem så alvorlige, at tre mennesker har mistet livet. Senest i august mistede en 31-årig kvinde og en 37-årig mand livet i et frontalt sammenstød ved Bruntofte.
I september var transportminister Benny Engelbrecht (S) forbi for at inspicere uheldsstrækningen sammen med en repræsentant for Vejdirektoratet.
Netop Vejdirektoratet har lige færdiggjort en vvm-undersøgelse, hvor der er kigget på forskellige mulige løsningsforslag.
Nu har byrådet med borgmester John Brædder (G) i spidsen så inviteret transportordførerne fra Christiansborg til at tage uheldsstrækningen i øjesyn.
- Vi håber, transportordførerne kan se rent trafiksikkerhedsmæssigt, at det ikke er en sikker strækning at færdes på, siger John Brædder.
Et samlet byråd
I dag er det Venstres Kristian Pihl Lorentzen, der som den første transportordfører skal se nærmere på strækningen. Lokale partirepræsentanter vil også være til stede.
- Det er et ønske for hele byrådet at få opgraderet vejen, så man skal også opleve på Christiansborg, at det her står vi altså sammen om, fortæller John Brædder.
De seneste tal viser, at årsdøgnstrafikken samlet for begge retninger ligger på 14.535 køretøjer.
- Alle, som har prøvet at køre på den strækning morgen og aften, har oplevet, at trafikken har været massivt stigende over de især sidste to-tre år, fordi der er kommet flere arbejdspladser i og omkring Nykøbing, og det betyder jo, at vejen er hårdt belastet. Der kører væsentligt flere biler, end vejen er dimensioneret til, fortæller John Brædder.
Vil med i infrastrukturplan
Han vil derfor have afsat penge til vejen i den infrastrukturplan, som regeringen inden længe skal forhandle på plads med Folketingets partier.
Den forrige regering havde afsat 450 millioner kroner til at opgradere vejen, men den plan er der ikke længere flertal for.
- Vvm-redegørelsen er nu færdig, og det her er et af de få infrastrukturprojekter, der nu er så langt, at man er klar til at gå i gang. Det eneste, der mangler, er, at pengene skal bevilges. Det er det, vi i al beskedenhed vil gøre opmærksom på i god tid, inden infrastrukturplanen skal forhandles på plads, siger John Brædder.
To scenarier
Vejdirektoratet peger på to hovedløsninger for den stærkt trafikerede vej. Enten at udbygge den eksisterende vej til fire spor eller en såkaldt 2+1-løsning, hvor kørselsretningerne skiftes til at have et eller to kørespor.
Derudover skal adgangen fra sideveje reduceres og samles i fire kryds med rundkørsel eller lysregulering.
Som vejen er nu, må man køre mellem 80 og 60 kilometer i timen, men ifølge Vejdirektoratets fremtidsscenarie skal hastigheden i fremtiden ligge på 80 kilometer i timen - og 70 mellem krydsene.
Hvis man vælger modellen med fire spor, vil det ifølge Vejdirektoratets økonomiske overslag koste op mod 498 millioner kroner, mens en 2+1-model kan laves for cirka 452 millioner kroner.
Begge løsninger vil indeholde en én meter bred asfalteret spærreflade, der adskiller de to kørselsretninger.