Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Lokal nyt

Tunnel kan koste job i Sverige

Vågn nu op, Sverige: Ny dansk tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job




13. februar 2018 kl. 09:21

Annonce

På Lolland glæder mange sig til de mange nye arbejdspladser, som Femern-forbindelsen skaber, men i Sverige kan forbindelsen koste tusinder af arbejdspladser, frygter kritiker.

Kritikken af den kommende Femern Bælt-tunnel har indtil videre været koncentreret i det nordtyske, men nu kan debatten også være på vej til Sverige, skriver DR Sjælland.

Det dansk-svenske kommunikationsbureau Ehrenberg Sørensen, der blandt andet arbejder for rederiet Scandlines og Ystad Havn, kritiserer det danske projekt i et debatindlæg i den svenske avis Expressen-Kvaalsposten.

- Femern A/S regner selv med 30 procent færre biler og passagerer på linjerne Travemünde-Malmö og Travemünde-Trelleborg. På linjen Trelleborg-Sassnitz regner man med et endnu større fald, og det er let at regne ud, at disse linjer ikke kan overleve, siger Magnus Ehrenberg, direktør på kommunikationsbureauet.

Han siger, at de tusindvis af svenske job, der hænger sammen med færgetrafikken, derved kan være i fare, skriver han i sit debatindlæg.

I Danmark siger branchedirektør for transportområdet hos dansk industri, Michael Svane, at den svenske regering selv har insisteret på, at man burde lave en dansk-tysk forbindelse, den dag man var færdig med forbindelsen over Øresund.

- Desuden hører jeg også, at det svenske erhvervsliv meget gerne vil have den, så de kan sende gods til Tyskland via Danmark, siger Michael Svane til DR Sjælland.

Han betragter indlægget som færgelobbyen, der kan mærke nettet stramme.

Men målet med indlægget i debatten er at gøre opmærksom på de vidtrækkende konsekvenser, forklarer Magnus Ehrenberg.

- Min intention er at give mine svenske landsmænd et wakeup-call, siger han til til DR Sjælland.

Hverken rederiet Scandlines, der driver de danske tysklandsfærger samt Stena Line, der sejler mellem Sverige og Tyskland, har ønsket at kommentere historien.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

AF: PETER KÆSTEL MOESGAARD

Hvem har glæde af… 16. maj 2018 kl. 16.07

AF: JOHN WENNERWALD

Moderniseringsstyrelsens… 13. maj 2018 kl. 21.12

AF: NOR BJØRCK ELITE KARLSSON

Fritids aktiviteter -… 08. maj 2018 kl. 14.03

AF: JOHN WENNERWALD

Lægeuddannelse på vej 06. maj 2018 kl. 22.20

AF: NILS JØRGENSEN

Omdeling af reklamer 01. maj 2018 kl. 16.54

Annonce